Sökning: "om henna"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden om henna.
1. "Mycket kojor, mycket vrår" : En kvalitativ studie om barns samspel i lek och pedagogers perspektiv på leken i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologiSammanfattning : Denna kvalitativa studie syftade till att bidra med kunskap om barns samspel i lek samt pedagogers syn på barns lek. De forskningsfrågor som låg till grund för detta arbete var: ”Hur ser barns samspel ut i leken?”, ”Hur arbetar pedagogerna med den dagliga organiseringen av barnens lek?” och "Vad är pedagogernas perspektiv på barns lek?". LÄS MER
2. Kvinnors upplevelse av att leva med endometriosrelaterad smärta : En litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Endometrios är en vanlig men relativt okänd sjukdom som drabbar omkring 10% av alla kvinnor i fertil ålder. Sjukdomen innebär att endometrievävnad växer utanför livmodern och orsakar inflammationer i bland annat buken. Det huvudsakliga symtomet är smärta, vilket kan yttra sig på olika sätt. LÄS MER
3. Kroppsnormer i bildundervisningen : Normer om kroppsgestaltning i gymnasial bildundervisning ur ett normkritiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : I gymnasial bildundervisning råder normer om hur kroppsgestaltning undervisas om och vilka kroppar som får representeras i samband med detta. Både Skollagen (SFS 2010:800) och gymnasieskolans läroplan (Skolverket, 2011a) föreskriver att skolan aktivt ska arbeta mot en bredare representation och allas lika värde. LÄS MER
4. Alla är olika men lika bra : En studie om genus och jämställdhet – inom de estetiska ämnena
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I förskolan ska varje barn ges samma möjligheter till utveckling, lärande och lek, oavsett könstillhörighet. Vi har ändå kunnat se att barn ges olika möjligheter på grund av sitt kön, och att detta är som tydligast inom de estetiska ämnena. LÄS MER
5. Inkludering av flyktingbarn för att möjliggöra utveckling samt lärande i förskolan : Fem förskollärares erfarenheter av möjligheter och hinder i arbetet med flyktingbarn
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studiens syfte har varit att belysa och problematisera förskollärarnas uppfattningar om möjligheter samt hinder i arbetet med att stödja flyktingbarn i svåra livssituationer för att möjliggöra lärande och utveckling i förskolan. Denna studie har genomförts i två olika kommuner med hjälp av enskilda intervjuer av förskollärare som arbetat med flyktingbarn i svåra livssituationer. LÄS MER