Sökning: "opinion about CSR"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden opinion about CSR.

  1. 1. Addressing financial gender (in)equality with advertisements - A no or a go? : A qualitative study on how the commercial bank DNB's use of femvertising influences female consumers and their image of the brand

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Elvira Nordin; Elin Nygren; [2022]
    Nyckelord :Femvertising; Femwashing; Advertising; Financial Gender Equality; Brand Image; Brand Activism; CSR;

    Sammanfattning : Whilst gender equality has moved forward in recent years in Scandinavian countries like Norway and Sweden, there are still significant financial gaps between the genders. According to several scholars, women tend to invest less than men, which leads to consequences such as women having less financial capital wealth and lower pensions. LÄS MER

  2. 2. Bolagsstyrning i en post covid-era : En analys av det aktiebolagsrättsliga vinstsyftet utifrån hållbarhetsaspekter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Tove Rodlert; [2021]
    Nyckelord :Vinstsyftet; CSR; bolagsstyrning; covid-19;

    Sammanfattning : Den pågående globaliseringen och den förestående klimatkrisen har medfört ett ökat fokus på hållbarhet och frågan om företagens ansvar står högt upp på agendan. Till följd av den ökade hållbarhetsdebatten har konceptet CSR vuxit fram, som innebär att företag frivilligt ska ta ansvar för konsekvenserna av sin verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Att sälja en värdering eller en smak? : En komparativ kritisk retorikanalys av Oatly- och Arlas reklamfilmer med tillhörande kommentarsfält på Youtube

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Gabriel Scavo; Amanda Steier; [2020]
    Nyckelord :Arla; Oatly; CSR; Mjölk; Havredryck; reklam; retorik; smak; Youtube.;

    Sammanfattning : The following study focuses on food companies Oatly's and Arla's communication on the digital platform Youtube. The study analyzes two commercials from Arla and one commercial from Oatly. LÄS MER

  4. 4. Communication in social media. A new source of power : Based on the posts and comments about sustainability on Zara and H&M’s Facebook accounts

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :María Mercedes González; [2017]
    Nyckelord :Corporate social responsibility CSR ; Social media; Sustainability discourse; Interactional communication; Power; Encoding decoding; Communication process;

    Sammanfattning : The development of communication technology has also created new structures, able to challenge the traditional power roles of the communicative process. Social media have become a fruitful arena of this change due to their users having the possibility to respond to the producers’ messages. LÄS MER

  5. 5. Att skapa förtroende genom transparens : Hållbarhetsutveckling utifrån den svenska statens och de statliga bolagens perspektiv

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Maria Nedvigo; [2016]
    Nyckelord :CSR; sustainability reporting; transparency; government; stateowned companies; CSR; hållbarhet; transparens; staten; statliga bolag; GRI;

    Sammanfattning : Inledning. Stora klimatförändringar och ekonomiska kriser har allt tydligare börjat peka mot att det behövs ett nytt hållbart tankesätt i hur vi lever, driver företag och vad vi lämnar efter oss till nästa generation. LÄS MER