Sökning: "ordläsning"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet ordläsning.

  1. 1. Hur ett specifikt spel påverkar elevers läsförmåga                           : En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Oscar Franzén; Catarina Atoe; [2021]
    Nyckelord :Läsförmåga; läsutveckling; avkodning; motivation; Trugs; intervention; läsförståelse;

    Sammanfattning : Målet med denna studie var att undersöka och utvärdera effekten av systematiserad träning av avkodnings- och ordläsningsförmåga med ett lässpel hos elever i årskurs två med låg läsförmåga. Sex elever som presterade inom stanine 1-3 på ordavkodning i mitten av årskurs två deltog i studien. LÄS MER

  2. 2. Att identifiera lässvårigheter : Avkodning och ordigenkänning i åk 2 och åk 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Cecilia Olsson; Monica Svallhed; [2018]
    Nyckelord :Avkodning; LegiLexi; Lässvårigheter; Ordigenkänning; Ordkedjor;

    Sammanfattning : Studien är en jämförelsestudie i åk 2 och åk 3 om avkodning och ordigenkänning med hjälp av Ordkedjor och LegiLexi. Syftet är att jämföra vad dessa två olika testmaterial mäter och hur testen korrelerar. Vidare är syftet att påvisa fördelar och nackdelar samt om elever i lässvårigheter presterar lågt på båda lästesten. LÄS MER

  3. 3. Avkodning gällande ordläsning på svenska och engelska hos svenska typiska läsare och elever med lässvårigheter i årskurs 4

    Magister-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Sofie Björndahl; Emelie Johansson; [2013]
    Nyckelord :decoding; word reading; foreign language; reading difficulties; language learning; Swedish; English; avkodning; ordläsning; främmande språk; lässvårigheter; språkinlärning; svenska; engelska;

    Sammanfattning : Olika språk har olika ortografiskt djup och svenska språket anses som ett mer ortografiskt ytligt (regelbundet) språk än engelska språket som anses vara mer ortografiskt djupt (oregelbundet). I Sverige studerar elever det främmande språket engelska från lågstadiet. LÄS MER