Sökning: "parents ADHD"
Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade orden parents ADHD.
1. Föräldrars erfarenhet av att ha barn med diagnosen ADHD : En Litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund ADHD är en neuropsykiatrisk sjukdom som skapar svårighet med impulsivitet, hyperaktivitet och koncentration. Barn med denna diagnos har stor risk att hamna i ett flertal ogynnsamma situationer. Inom vården läggs stort fokus av sjuksköterskan på barnet i sig, men ofta glöms föräldern i situationen bort. LÄS MER
2. Det osynliga barnet. Vårdnadshavare till flickor med autism och deras relation till grundskolan.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Abstract: This study aims to enhance our understanding of how caregivers of girls with autism perceive their relationship with primary schools. The study aims to, by providing valuable insights into how these caregivers can collaborate with schools, to take preventive measures and promote favourable conditions for girls with autism. LÄS MER
3. Upplevelsen av Stigma och eget föräldraskap hos föräldrar med psykisk funktionsnedsättning, ADHD : En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Det finns fortfarande viss okunskap kring psykisk funktionsnedsättning i samhället. Att utöva föräldraskap samtidigt som man har en psykisk funktionsnedsättning kan vara komplicerat. LÄS MER
4. Föräldrars samverkan med grundskolan : En intervjustudie med åtta föräldrar till elever med ADHD/AST
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vilka erfarenheter det finns rörande samverkan med grundskolan enligt föräldrar till elever med ADHD eller AST alternativt ADHD och AST. Studiens teoretiska perspektiv utgörs av Bronfenbrenners bioekologiska utvecklingsteori. Till studien har en kvalitativ ansats valts. LÄS MER
5. Är lärare redo? : En kvalitativ studie om lärares beredskap för att möta och stödja elever med ADHD
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : Ett barn med ADHD kan uppleva svårigheter med lärande och att utveckla vänskapsrelationer, vilket medför att skolan kan bli en utmaning. Oavsett vad eleven har för svårigheter är skolan ansvarig att erbjuda stöd och utforma undervisningen så eleven får förutsättningar att lyckas. LÄS MER