Sökning: "passivt"

Visar resultat 1 - 5 av 315 uppsatser innehållade ordet passivt.

  1. 1. Får jag vara med? - lärares stöd för barns ingång i lek och strategier för att delta i lek

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alfred Drejer; Hanna Lindström; Rebecca Nilsson; [2024-02-29]
    Nyckelord :Lekstrategi; förskolebarn; lärares strategier; lek; scaffolding; lekteori; samvarokompetens; mediering och medierande verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie handlar om barns lekstrategier och hur lärare kan stötta barn i dessa strategier. Alla barn ska enligt “Läroplanen för förskolan” (Lpfö18, 2018) få samma möjlighet att leka och ingå i gemenskap med andra. LÄS MER

  2. 2. Effekten av kontrakturprofylax på vuxna individer med kroniska neurologiska tillstånd som föranlett nedsättning av aktiv rörlighet : en systematisk översikt

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi och beteendemedicin

    Författare :Ronnie Ådahl; Matilda Larsson Källman; [2024]
    Nyckelord :contracture prophylaxis; passive range of motion; treatment; neurological conditions; joint restriction;

    Sammanfattning : Bakgrund: År 2020 efterlyste Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, (SBU), en uppdaterad litteraturöversikt gällande effekten av kontrakturprofylax. Kroniska neurologiska tillstånd som föranlett nedsättning av aktiv rörlighet utgör populationen där kontrakturprofylax är en del av den fysioterapeutiska interventionen och då oftast i form av passivt rörelseuttag. LÄS MER

  3. 3. En studie av barns narrativa produktion : Berättelsestrukturer och lexikal variation i en flerspråkighetskontext

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Linda Nordenskjöld Narfström; [2023-02-10]
    Nyckelord :narrativ; berättelsestruktur; story grammar; kartläggning; förskola; flerspråkighet;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur några barn med finsk bakgrund skapar berättelser, och då särskilt med avseende på övergripande berättelsestrukturer och lexikal variation. Ett ytterligare syfte med undersökningen är att bidra till utprövningen av ett särskilt material för kartläggning av flerspråkiga barns narrativa förmågor – MAIN (Multilingual Assessment Instrument for Narratives). LÄS MER

  4. 4. Ordförrådsutveckling hos elever i skolår 2 och 3: En utvärdering av träning med retrieval practice vid inlärning av nivå-2-ord

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Nils Johannesson; [2023-02-10]
    Nyckelord :ordförråd; ordförrådsutveckling; ordträning; retrieval practice; testbaserat lärande; nivå-2-ord; ämnesneutrala ord;

    Sammanfattning : I denna magisteruppsats redovisas en studie, där 22 elever i skolår 2 och 3 (genomsnittlig ålder = 8 år och 8 månader) fick individuell träning med elevvänliga ordförklaringar. Orden utgjordes av nivå-2-ord, det vill säga mer eller mindre abstrakta ord som typiskt är ämnesneutrala och som är centrala för läsförståelsen. LÄS MER

  5. 5. A personalized quasi-passive ankleexoskeleton using human-in-the loop optimization approaches

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Ho Ming Kong; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Passive ankle exoskeletons have been proven to successfully decrease muscle demand for walking. The movement of the user’s ankle drives a mechanical clutch and spring, which eventually stores and returns mechanical energy to the user. LÄS MER