Sökning: "inkludering på samling"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden inkludering på samling.

  1. 1. Förskollärares användning av alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan. En kvalitativ studie.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Julia Malm; Clara Svensson; [2024-02-26]
    Nyckelord :AKK; förskola; förskollärare; inkludering; möjligheter och hinder;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie är syftet att undersöka hur förskollärare använder alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för att bidra till inkludering, specifikt under samlingen samt hur det används i verksamheten i stort. I denna studie undersöks förskollärares användning av tecken som stöd och bildstöd. LÄS MER

  2. 2. Det är skillnad på flyktingar och “flyktingar”: En diskursanalys av sverigedemokratiska och högerorienterade medierepresentationer angående flyktingströmmarna 2015 och 2022

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Katrin Khalaf; [2024]
    Nyckelord :flyktingströmmarna; ukrainska flyktingar; flyktingkrisen; diskurs; diskursanalys; vi och dom; sårbarhet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie utgörs av en diskursanalys av sverigedemokratiska och andra högerorienterade inlägg i svenska medier, särskilt nyhets- och debattartiklar, för att undersöka skillnader i responsen mot flyktingströmmar under 2015 och 2022. Frågeställningen fokuserar på hur och varför medierapporteringen och debatten skiljer sig åt. LÄS MER

  3. 3. Kom alla barn : En enkät och observationsundersökning om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefine Stål Normark; Tsion Tesfaye; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; barn i behov av särskilt stöd; undervisning; samling;

    Sammanfattning : Studien undersöker inkludering av barn i behov av särskilt stöd i undervisningen, där barnets rätt till inkludering är lagstadgat och framfört av flera olika styrdokument som har relation till förskolan. Inkludering är mångfacetterat och kan definieras och uppfattas på olika sätt, vilket gör det intressant att undersöka hur inkluderings begreppet yttrar sig i relation tillpedagogernas handlingar och attityder. LÄS MER

  4. 4. En inkluderande samling med fokus på hur information ges ut

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Hanin Al-Ubaidi; Katarina Berlin; [2022]
    Nyckelord :samling; inkludering; extra anpassning; övergång; skola; fritidshem; fritidspedagoger; elever;

    Sammanfattning : Elever genomgår dagligen en övergång mellan skola och fritidshem, där fritidspedagoger har stort utrymme till att göra olika didaktiska val avseende samlingen som sker på fritidshemmet. Studier visar på en underbyggd problematik där elevernas behov ofta inte blir tillgodosedda. LÄS MER

  5. 5. Tydliggörande pedagogik för inkludering i förskolan : En studie om förskollärares syn på arbetet med tydliggörande pedagogik för inkludering av alla barn i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emilie Hennerfors; Viktoria Järkevall; [2022]
    Nyckelord :Tydliggörande pedagogik; tecken som stöd; TAKK; bildstöd; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka hur några förskollärare använder sig av tydliggörande pedagogik med inriktning på bildstöd och tecken som kommunikativa redskap i förskolan. Vi vill undersöka på vilket sätt förskollärare anser att detta kan skapa förutsättningar för barns kommunikation, delaktighet, begriplighet och inkludering. LÄS MER