Sökning: "patogent perspektiv"

Visar resultat 16 - 20 av 49 uppsatser innehållade orden patogent perspektiv.

  1. 16. När inte ens experterna är helt överens : en textanalys av hälsa i läroböcker för ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Johanna Hälleberg; Catharina Wiking; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka hur hälsa framställs i läroböcker för idrott och hälsa för grund- och gymnasieskolan. • Vilket utrymme ges hälsa i läroböcker för grund- och gymnasieskolan inom skolämnet idrott och hälsa? • Vilka övergripande perspektiv och teorier om hälsa kommer till uttryck i läroböckerna? Metod Studiens metod var en kvalitativ och kvantitativ textanalys av fyra läroböcker inom ramen för ämnet idrott och hälsa, där den kvantitativa delen syftade till att ta reda på förekomsten av termerna hälsa, hälso-, ohälsa samt ohälso-. LÄS MER

  2. 17. Min psykiska hälsa går först, denfysiska tar jag senare när jag mår bra psykiskt : En kvalitativ studie om eleversuppfattningar om hälsa och hälsoundervisningen kopplat till arbetsliv och arbetsrelateradhälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Johan Karlberg Stålnacke; Mathias Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Hälsa; Salutogent; Patogent; Arbetsbelastning; Psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att ta reda på vilka uppfattningar gymnasieelever på yrkesförberedande program har om hälsa och hälsoundervisningen inom idrott och hälsa kopplat till arbetsliv och arbetsrelaterad hälsa. Studien bygger på en kvalitativ metod bestående av semistrukturerade intervjuer som genomförts med åtta elever på gymnasiet. LÄS MER

  3. 18. Elevers upplevelser av stödinsatser : Hur några elever som inte varit behöriga att söka in på ett nationellt gymnasieprogram upplever stödinsatser och delaktighet i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Maria Gren; Marlene Mathis; [2021]
    Nyckelord :Accessibility; Categorical perspective; Participation; Pathogenic perspective; Relational perspective; Salutogenic perspective; Special education; Students experiences; Support measures; Delaktighet; Elevers upplevelser; Kategoriskt perspektiv; Patogent perspektiv; Relationellt perspektiv; Salutogent perspektiv; Specialpedagogik; Stödinsatser; Tillgänglighet;

    Sammanfattning : Målsättningen med föreliggande studie är att bidra med kunskap om elevers upplevelser av stödinsatser och delaktighet i grundskolan. Det är sällan som elevernas upplevelser lyfts fram i forskning och syftet med denna studie är därför att belysa hur några elever som inte varit behöriga att söka in på ett nationellt gymnasieprogram, ser på de stödinsatser de fått, eller önskat att de fått, i grundskolan samt deras upplevelse av delaktighet under samma period. LÄS MER

  4. 19. Hur framställs hälsa? : En diskursanalytisk studie av media

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Susanna Swedin; [2020]
    Nyckelord :idrott och hälsa; media;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Syftet med studien är att öka kunskapen om hur barns hälsa framställs i media. Studiens frågeställning är följande: 1) Vilka framställningar av barns hälsa förekommer i dagspress under år 2019, och vilka synsätt på hälsa framträder ur dessa framställningar? Metod För att besvara studiens frågeställning genomfördes en diskursanalytisk litteraturstudie av media utifrån en kvalitativ ansats. LÄS MER

  5. 20. ”Så att vi ska kunna äta bra och må bra” : En kvalitativ studie om hur högstadieelever talar om kost i ämnena Idrott och hälsa samt Hem- och konsumentkunskap.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Linda Flodman; [2020]
    Nyckelord :kostundervisning; salutogent; patogent och fokusgruppsintervjuer.;

    Sammanfattning : Bakgrund och forskningsöversikt. Bakgrunden visar att kostundervisning i ämnet Idrott och hälsa (I&H) förmedlas utifrån ett patogent synsätt på kost och inom Hem- och Konsumentkunskap (HKK) riktas kostundervisning åt ett salutogent synsätt på kost. LÄS MER