Sökning: "pedagogisk struktur i förskolan"

Visar resultat 16 - 18 av 18 uppsatser innehållade orden pedagogisk struktur i förskolan.

  1. 16. Att arbeta med stora barngrupper i förskolan - ur ett förskollärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabell Jännebring; Lina Svensson; [2012]
    Nyckelord :Förskolan; Trygghet; Stora barngrupper; Struktur;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att få en ökad förståelse för hur förskollärare ser på sin arbetssituation i stora barngrupper. Utifrån detta syfte har vi formulerat följande frågeställningar: • Hur ser förskollärare på sitt arbete i stora barngrupper? • Hur arbetar förskollärare för att skapa trygghet hos barn i stora barngrupper? Vi har med kvalitativ metod intervjuat tio förskollärare som arbetar i två olika kommuner i sydvästra Skåne. LÄS MER

  2. 17. Variation och kontrast i en ”naturlig” miljö : En studie om åldersinkluderande utomhusmiljö för förskolebarn i åldrarna ett till sex år

    Kandidat-uppsats, Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Moa Norrlander; [2012]
    Nyckelord :inclusion; early childhood environment; variety; contrast; age-adjustment; spatialities; space; educational work; outdoor environment; inkludering; förskolemiljö; variation; kontrast; åldersanpassning; rumslighet; rum; pedagogisk verksamhet; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur den rumsliga utformningen av utomhusmiljön i förskolan främjar inkludering av barn i åldrarna ett till sex år där möjlighet till olika typer av lek och pedagogisk verksamhet understöds. Studien är förlagd till Mullvadens förskolegård på Södermalm i Stockholm. LÄS MER

  3. 18. Barns uppmärksamhet : En studie om relationen mellan den pedagogiska miljön och barns uppmärksamhet i förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Mari Franzén; Monika Fredriksson; [2007]
    Nyckelord :uppmärksamhet; koncentration; pedagogisk miljö; pedagog;

    Sammanfattning : Vårt syfte med arbetet har varit att belysa relationen mellan den pedagogiska miljön och barns uppmärksamhet i förskolan. I vår uppsats har vi velat ta reda på hur pedagoger i förskolan genom sitt arbetssätt och sina arbetsmetoder, kan öka möjligheterna för barn att behålla uppmärksamheten samt vilken roll den pedagogiska miljön har för barns uppmärksamhet. LÄS MER