Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Den tredje pedagogen : En studie om utformningen av tillgängliga pedagogiska lärmiljöer i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Catalina Prisacaru; Ingela Vergara Concha; [2024]
    Nyckelord :inclusion; accessible learning environments; TEACCH; affordance; inkludering; tillgängliga lärmiljöer; tydliggörande pedagogik; handlingsmöjligheter;

    Sammanfattning : Syftet med vår kvalitativa studie är att undersöka några förskollärares resonemang kring arbetet med lärmiljöers utformning, samt studera lärmiljöer ur ett tillgänglighetsperspektiv. Genom semi-strukturerade intervjuer med verksamma pedagoger och observationer på deras respektive avdelningar kunde datamaterial samlas in. LÄS MER

  2. 2. Återhämtning i förskolan : Vilken status har den enligt några förskollärare?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Gustafsson; Cecilia Hansen; [2023]
    Nyckelord :Recovery; rest; sleep; routine-directed; organized recovery; self-regulated recovery; children; preschool; preschoolteacher; organizational conditions; guardians; salutogenic perspective; educare; educational atmosphere; Återhämtning; vila; sömn; rutinstyrd; organiserad återhämtning; självreglerad återhämtning; barn; förskola; förskollärare; organisatoriska förutsättningar; vårdnadshavare; salutogent perspektiv; educare; pedagogisk atmosfär;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra vilken status återhämtningen har i förskolan enligt några förskollärare. För att undersöka syftet tar studien utgångspunkt i tre frågeställningar: Vad påverkar enligt några förskollärare återhämtningens genomförande när utbildningen organiseras? Hur resonerar några förskollärare om vikten av återhämtning i förskolan för barns individuella välbefinnande? Hur påverkar samarbetet med vårdnadshavare barns återhämtning enligt några förskollärare? Studien motiveras då tidigare forskning visar att återhämtning är en förutsättning för lärande. LÄS MER

  3. 3. Makt och rutiner i förskolan : En studie om pedagogers inflytande och barns ageranden vid måltidssituationer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Helena Widesköld; Caroline Gerdin; [2023]
    Nyckelord :pedagogisk makt; barns agerande; relationer; självbild; måltidssituationer;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka hur pedagoger använder sin makt vid måltidssituationer i förskolan för att främja barnens självbild och utveckling, samt hur barnens reaktioner påverkar pedagogers fortsatta maktanvändning. För att besvara detta syfte har en kombination av webbenkät och observationer använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  4. 4. Hur kan pedagogisk dokumentation bli en del av det systematiska kvalitetsarbetet? : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare förhåller sig till pedagogisk dokumentation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Rocio Falcon; Trifa Bapir; [2020]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; Systematisk kvalitetsarbete; Didaktisk arbete; Kollegialt arbete; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare i förskolan förhåller sig till pedagogisk dokumentation samt hur den kan främja en helhetssyn i arbetet med det systematiska kvalitetsarbetet. Studiens frågeställningar berör vad som krävs för att pedagogisk  dokumentation ska bli en del av det systematiska kvalitetsarbetet, vad använder förskollärare pedagogisk dokumentation till i sitt arbete på förskolan samt hur pedagogisk dokumentation kan bli ett kollegialt arbetsverktyg för förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Naturhörnan som pedagogisk lärmiljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jelena Hellberg; Diana Del Angel Cobos; [2020]
    Nyckelord :barns roll; förskola; förskollärares roll; learning by doing; lärmiljö; naturvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och analysera hur förskollärare beskriver naturhörnan som lärmiljö och dess funktion för barns lärande och barns roll i det. Detta är yrkesrelevant för att få en djupare förståelse för hur olika förskollärare resonerar om barns lärande och den pedagogiska miljön. LÄS MER