Sökning: "pedagogisk struktur i förskolan"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden pedagogisk struktur i förskolan.

  1. 6. ''Endast en kvart går till reflektion och resten går till annat… vad hinner man då?'' : En kvalitativ studie om hur förskollärare utnyttjar den kollegiala reflektionstiden i verksamheten.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Elham Gholami; Aleksandra Miljkovic; [2018]
    Nyckelord :Förskola; reflektion; planering; dokumentation; verksamhetsteori; förskollärare; struktur; pedagogisk dokumentation;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att bidra till kunskapande om hur förskollärare uttrycker att de utnyttjar den kollegiala reflektionstiden i verksamheten. Studiens syfte undersöks utifrån följande frågeställningar: Hur uttrycker förskollärarna att de utnyttjar den kollegiala reflektionstiden i förskolan? Vad anser förskollärarna bör prioriteras under den kollegiala reflektionstiden?  Studien har genomförts utifrån en kvalitativ forskningsmetod där datainsamlingen skett genom semistrukturerade intervjuer av sex verksamma förskollärare. LÄS MER

  2. 7. Estetikens förutsättningar och barns subjektskapande i förskolans vardag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Malin Nilsson; Frida Blom; [2018]
    Nyckelord :Estetik; förskola; lärande; subjektskapande; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Estetiska aktiviteter inom pedagogisk verksamhet har sitt ursprung i konstnärliga uttryck såsom bildkonst, skulptur, musik, teater, dans och diktning. Estetiska aktiviteter spelar en viktig roll i förskolan men det finns stora skillnader i omfattningen samt i formerna av estetiska aktiviteter som förskolebarn får möjlighet att delta i. LÄS MER

  3. 8. "Det handlar inte om mig, det handlar om oss" : En enkätstudie angående pedagogers uppfattningar och erfarenheter av kollegiala reflektioner.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linnéa Hofberg; Linda Kjellander; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Reflektion benämns inte som begrepp i förskolans styrdokument. Trots det läggs det stor vikt i styrdokumenten på pedagogers förmåga att ständigt utvärdera, förbättra och utveckla den pedagogiska verksamheten. LÄS MER

  4. 9. Att få äga sin egen samling på förskolan : en fråga om demokrati

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ingrid Zamora Pettersson; [2017]
    Nyckelord :sa mling; demokrati; reflektion; sociokulturellt perspektiv; Fröbel; Vygo tskij; inflytande;

    Sammanfattning : Min vetenskapliga essä handlar om samlingen på förskolan och hur vi pedagoger förhåller oss kring den. Jag utgår från två samlingssituationer som jag varit delaktig i. I båda situationerna har antingen jag eller min kollega handlat ur ett vuxenperspektiv där barnen inte har fått så mycket inflytande. LÄS MER

  5. 10. Barns utevistelse i förskolan : Pedagogisk verksamhet eller barnpassning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Marie Carlsson; Susan Ekman - Isaksson; [2017]
    Nyckelord :Utevistelse; förhållningssätt; samspel; utomhuspedagogik; ramfaktorer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Den här studien utgår ifrån förskollärares erfarenheter och syn på utevistelsen i förskolan. Undersökningen beskriver hur förskolor realiserar utevistelsen, och synliggör förskollärares tankar och resonemang kring syftet med utevistelsen. LÄS MER