Sökning: "pedagogiska intentioner"
Visar resultat 21 - 25 av 94 uppsatser innehållade orden pedagogiska intentioner.
21. Kommunikation i grundsärskolan : En studie om kommunikativ lärmiljö i grundsärskolan
Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur speciallärare och specialpedagoger i grundsärskolan arbetar för att utveckla elevers möjlighet till kommunikation. Metoden som valdes för studien var kvalitativa fokussamtal och intervjuer. LÄS MER
22. Kommunikation- nyckeln i ett förändringsarbete : En fallstudie om pedagogers och förskolechefers erfarenheter av ett påbörjat förändringsarbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med denna fallstudie har varit att få kunskap om pedagogers och förskolechefers erfarenheter av ett påbörjat förändringsarbete som uppmärksammar ett kommunikationsverktyg. Frågeställningar som skulle besvaras var hur förutsättningarna var för att genomföra ett förändringsarbetes intentioner i förskolans verksamhet då det initierades, vilka främjande och hindrande faktorer de upplever finns för att implementera innehållet i förskolans verksamhet samt vilket behov av stöd som finns. LÄS MER
23. Projektet Sandvargen – när två plus två blir fem
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : I examensarbetet undersöks och utvärderas Litteraturhuset Trampolins högläsningsprojekt Sandvargen, där 14 klasser från förskoleklass till årskurs tre deltagit. Projektets syfte var att stimulera elevers läslust och läsförståelse genom att lyfta fram högläsning och eget skapande som metod. LÄS MER
24. Pedagogiska aktiviteter i förskolans utemiljö : En systematisk analys av förutsättningar, intentioner och genomförande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker hur förskolors utemiljöer är utformande och används för att främja barns lärande och utveckling. Vidare undersöks förskollärares intentioner och syften med utevistelse samt vad de tänker är en god pedagogisk miljö. Studien berör även barns tankar kring utevistelsen. LÄS MER
25. Elevers övergång mellan förskolaoch förskoleklass : Förskollärare och specialpedagogers syn påövergångsprocessen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att via förskollärare och specialpedagogers berättelser om övergången från förskola till förskoleklass, nå kunskap om hur dessa går till och vilka framgångsfaktorer de återger. För att nå informanters berättelse användes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer vilka spelades in och transkriberades för att sedan analyseras och sorteras utifrån forskningsfrågorna i ett resultat. LÄS MER