Sökning: "pedagogiska intentioner"

Visar resultat 6 - 10 av 94 uppsatser innehållade orden pedagogiska intentioner.

  1. 6. Universell utformning i yrkeshögskolan : Lärares upplevelser av tillgänglig undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Zandra Frendby; [2022]
    Nyckelord :anpassningar; särskilt pedagogiskt stöd; tillgänglig undervisning; universell utformning; universell design för lärande; yrkeshögskolan;

    Sammanfattning : Begreppet universell utformning finns etablerat i såväl nationella som internationella policydokument. Dock uppstår olika utmaningar när politiska intentioner på policynivå ska implementeras i det praktiska arbetet. Inom yrkeshögskolan ses principen om universell utformning som en utgångspunkt för tillgänglig undervisning. LÄS MER

  2. 7. Didaktik i fritidshem : en diskursteoretisk studie av hur begreppet didaktik framställs

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Jonas Söderholm; [2021]
    Nyckelord :Discourse theory; Laclau and Mouffe; hegemony; antagonism; discourse analysis; School-Age Educare; didactics; Diskursteori; Laclau och Mouffe; hegemoni; antagonism; diskursanalys; fritidshem; didaktik.;

    Sammanfattning : Lärare, pedagoger, författare, forskare och myndigheter – i stort sett alla som har en yrkesmässig koppling till fritidshem – har olika tankar, idéer och tal om som formar och omformar diskurser gällande fritidshemmets didaktik. Fritidshemmet har numera ett skolnära uppdrag och ska komplettera skolan. LÄS MER

  3. 8. Medierad mobbning : Åttondeklassares gestaltning av mobbning under medierade livsvillkor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emil Vilgot Wallin; [2021]
    Nyckelord :medialisering; mobbning; noveller; pedagogik; sociala medier; kultursociologi;

    Sammanfattning : I denna uppsats presenteras en kultursociologisk analys av åttondeklassares noveller på temat medierad mobbning, ett begrepp som konstruerats i för studiens syfte: att undersöka mobbning under medierade livsvillkor för barn  och ungdomar. Mot bakgrunden av en tvärdisciplinär genomgång av psykologiska, pedagogiska, sociologiska och medie- och informationsvetenskapliga perspektiv och dess brister så föreslår detta arbete en utgångspunkt, tillika ett metodologiskt bidrag där elever själva får gestalta medierad mobbning genom novellförfattande, en socialpedagogisk approach som bygger på reflektioner kring den kvalitativa intervjun som metod, tillsammans med forskning som använder sig av reader-response. LÄS MER

  4. 9. Blivande förskollärares syn på delaktighet i barns fria lek i förskolan : En kvalitativ studie om blivande förskollärares uppfattningar kring vuxnas delaktighet i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Julia Neldin; Elin Sahlqvist; [2021]
    Nyckelord :free play; future preschool teacher; participation; pedagogical roles; the importance of play; blivande förskollärare; delaktighet; fri lek; lekens betydelse; pedagogiska roller;

    Sammanfattning : Syftet med våran studie är att undersöka vilken inställning blivande förskollärare har till pedagogers delaktighet i barns fria lek i förskolan. Vi syftar till att undersöka vilka erfarenheter de bär med sig samt vilka uppfattningar de har gällande hur delaktighet i barns lek påverkar leken och lärandet i den. LÄS MER

  5. 10. DEMOKRATI- OCH FOSTRANSUPPDRAGET

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anne-Marie Boman Wennberg; [2020-04-15]
    Nyckelord :lärarrollen; demokrati- och fostransuppdrag; likvärdighet; marknadisering; organisering; medborgerliga idealtyper; institutionella logiker;

    Sammanfattning : Syfte: Studien handlar om gymnasielärares demokratiuppdrag i den marknadsanpassade gymnasieskolan. Att fostra kunniga och ansvarstagande samhällsmedborgare är ett av utbildningsystemets primära mål. Lärare och elever styrs både medvetet och omedvetet mot olika ideal. LÄS MER