Sökning: "personliga mål pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden personliga mål pedagogik.

  1. 1. ”Det är ett fantastiskt verktyg, när man kan jobba med det på ett bra sätt!”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Elena Vasilescu Duicu; Linn Larsson; [2024-02-27]
    Nyckelord :IKT; digitala verktyg; förskollärare; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att utforska hur sju förskollärare som fått sin legitimation efter 2017 upplever sitt arbete med digitala verktyg, undervisning och relaterade aktiviteter. Motivet för detta är dels att undersöka hur pedagogernas personliga intresse påverkar hur användandet av digitala verktyg på förskolan går till, dels att utforska hur förskollärarna tolkat de delar om arbete med digitala verktyg som tillkom när läroplanen för förskolan uppdaterades 2018 och hur de arbetar med dessa mål. LÄS MER

  2. 2. Särbegåvade eller? : En studie om lärares attityder och tankar om arbetet med särbegåvade elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Mattsson; Sallie Redman; [2021]
    Nyckelord :gifted and talented students; gifted and talented; teacher’s attitudes; gifted education; särbegåvade elever; särbegåvning; lärares attityder; särbegåvad undervisning;

    Sammanfattning : Enligt skollagen har alla elever rätt till stimulans i utbildningen. Alla elever “ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.” Skollagen (2010:800, 3 kap. 2§). LÄS MER

  3. 3. "Kreativt, roligt och koncentrationshöjande" : Lärares syn på bild- och idrottsämnets betydelse och villkor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sarah Wallerström; Lilly Gaiser; [2021]
    Nyckelord :Ramfaktorer; Mellanstadiet; Intervjustudie; Fenomenografi; Praktiskt-estetiska ämnen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra lärares syn på ämnena bild samt idrott och hälsas betydelse och villkor på mellanstadiet. Lärares syn på vad som legitimerar att ämnena bör finnas i skolan är en del av den skolkod som ramar in skolorna. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogen och de nyanlända eleverna En studie om specialpedagogens reflektioner över sitt ansvar för nyanlända elever

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Liv Lindahl; Marcus Princis; [2020-01-16]
    Nyckelord :nyanlända elever; specialpedagog; interkulturell pedagogik; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes med syftet att undersöka hur specialpedagoger resonerar om vilket ansvar de har i skolans arbete med nyanlända elever och då främst de elever som är i behov av särskilt stöd. Utifrån detta syfte genomfördes en kvalitativ intervjustudie med fem specialpedagoger med varierande grad av erfarenhet av att arbeta med nyanlända elever. LÄS MER

  5. 5. IKT ur fritidslärarens perspektiv : en studie om fritidslärarens kompetenser gällande IKT

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonathan Ask; Maja Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :IKT; LGR11; resurser; attityd; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : Under 2018 reviderades läroplanen och nya mål och kunskapskrav sattes upp gällande digitala verktyg och medier, även kallat IKT. Detta anser vi vara ett mycket relevant ämne då det digitala idag dominerar i samhället och tekniken går framåt. LÄS MER