Sökning: "personlighet rekrytering"
Visar resultat 16 - 20 av 67 uppsatser innehållade orden personlighet rekrytering.
16. Personlighet och kunskap som underlag för den moderna rekryteringen : En studie om hur psykometriska tester upplevs från rekryterarens och användarens perspektiv.
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : SAMMANFATTNING Datum: 2020-06-02 Nivå: Kandidatuppsats, Företagsekonomi, 15 hp Akademi: Akademin för ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Högskola Författare: Alexander Lindberg Carl Ryegård Feysal Abdi Mohamed (94/12/12) (97/02/03) (97/07/11) Titel: Personlighet och kunskap som underlag för den moderna rekryteringen Handledare: Johan Grinbergs Nyckelord: Validitet, bias, diskriminering, psykometriska tester, rekrytering, manipulering. Forskningsfrågor: Hur väl kan psykometriska tester användas utan påverkan av diskriminering eller bias i en rekryteringsprocess? Hur kan psykometriska tester tolkas utifrån ett validitetsperspektiv? Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka validiteten och underliggande bias eller diskriminering vid psykometrisk testning, där validiteten i denna studie specifikt avser att undersöka relevansen och användbarheten. LÄS MER
17. Rekryterares upplevelse av personlighetstest vid rekrytering : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur rekryterare i Jönköpings län upplevde personlighetstestens användbarhet vid rekrytering. I den vetenskapliga litteraturen framkom en oenighet mellan forskare och yrkesverksamma samt en kritik mot rekryterares bristande kunskap om personlighetstest. LÄS MER
18. Användandet av sociala medier vid rekrytering i mediebranschen
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Denna studie behandlar reklambyråers användning av sociala medier i rekryteringsprocessen av tillsvidareanställda respektive frilansare. Syftet är att förstå hur sociala medier används förrekrytering och hur arbetsgivare inom mediebranschen resonerar kring detta. LÄS MER
19. Vad krävs för att få jobbet? : En kvalitativ studie om anställningsbarhet i musikbranschen
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)Sammanfattning : The purpose of this study is to examine which characteristics increase a person’s employability in the music industry, more specifically in the creative positions such as A&R, marketing and promotion. The study is qualitative and based on five interviews with people on recruiting positions, such as general managers and human resource managers, at different companies within the music industry. LÄS MER
20. Samband mellan specifika personlighetsdrag och inkomst
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologiSammanfattning : Idag finns det endast begränsad forskning om sambanden mellan inkomstutfall och specifika personlighetsdrag, därför ville vi undersöka detta vidare. Syftet med studien var sålunda att undersöka sambanden mellan inkomstutfall och specifika personlighetsdrag inom Big Five. LÄS MER