Sökning: "piaget kognitiv utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden piaget kognitiv utveckling.

  1. 1. Motorik och dess prediktorer : En deskriptiv pilotstudie i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Filip Fröberg; [2022]
    Nyckelord :Constructivism; intervention; motor development; motor skill observation; motor training; physical education; Konstruktivism; intervention; motorisk utveckling; motorisk träning; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Inom en idrott och hälsa (IDH)-miljö, är syftet med denna studie (1) att fastställa effekten av motorisk träning på barn; (2) identifiera korrelerade prediktorer för motorik. Genom en systematisk informationssökning tillhandahålls en omfattande bakgrund som beskriver en uppsjö av framgångar inom motoriska inteventionsstudier och påverkade områden. LÄS MER

  2. 2. Barns religiösa förståelse. : Barns kognitiva utveckling och hur den påverkar barns förståelse av religiösa koncept.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Nina Holmlund; [2022]
    Nyckelord :Barn; Fowler; Elkind; Barrett; Goldman; Piaget religionspsykologiska teorier; kognitiv utveckling; bibelberättelser;

    Sammanfattning : This essay examines the connection between children's religiosity and their cognitivedevelopment and what impact this has on how children understand religious conceptssuch as God and Bible stories. The problem formulation of this thesis is how doeschildren’s cognitive understanding affect their perception of christian God and Biblestories, according to religious psychological theories with cognitive development as afocal point. LÄS MER

  3. 3. Leken som pedagogiskt redskap : En studie om lekens roll i undervisningen från förskoleklass till åk 1-2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Danielsson; [2018]
    Nyckelord :Lek; Utveckling; Grundlärare; F-3;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lekens utsträckning i undervisningen från förskoleklass till åk 1–2. Studien är kvalitativ. Metoden som används är intervjuer med sex lärare, detta för att undersöka en enskild grupp lärares subjektiva tankar och åsikter. För att undersöka studiens syfte har tre frågeställningar formulerats. LÄS MER

  4. 4. Hur reagerar barn på produktplacering i barnfilm?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Ellinor Andersson; [2017]
    Nyckelord :Film; Produktplacering; Reklam; Barn; Kognitiv utveckling; Jean Piaget; Konsumtion;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som är skrivet vid fakulteten Teknik och Samhälle på Malmö högskola. Syfte med studien är att bidra till en ökad förståelse kring hur barn reagerar på olika produktplaceringar i barnfilm samt undersöka samband till den kognitiva utvecklingen. LÄS MER

  5. 5. Kan man odla intelligens i skolan? Ett arbete om betydelsen av kognitiv acceleration inom fysik- och matematikundervisning

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Mattias Lindström; [2009]
    Nyckelord :Intelligens; kognitiva konflikter; kognitiv accele;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med arbetet var att undersöka betydelsen av kognitiv acceleration inom fysik- ochmatematikundervisning.Huvudfrågor: Kan man odla intelligens i skolan? Hur går det till?Metod: Den huvudsakligt använda metoden är litteratursökning. LÄS MER