Sökning: "piaget syn på lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden piaget syn på lärande.

  1. 6. ”Jag gillar konstnären och jag gillar att måla” En undersökning av elevers uppfattningar av läsförståelsestrategier

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marianne Emanuelsson; Lotta Olsson; [2015-11-28]
    Nyckelord :läsförståelsestrategier; läsning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande uppsats har varit att undersöka elevers uppfattningar av läsförståelsestrategier, om eleverna uppfattar att de lärt sig något efter att ha arbetat med strukturerad läsförståelseundervisning och om det föreligger några skillnader i uppfattningar mellan svaga och goda läsare. Teori: Studien bottnar i teoretikerna Piaget och Vygotskijs teorier. LÄS MER

  2. 7. Pedagogers syn på relationen mellan lek och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Csorba Gizella; [2014]
    Nyckelord :barn; barns lärande; förskola; lek; lärande; pedagogers synsätt;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur pedagoger ser på lek och dess relation till barns lärande. Frågeställningarna som vi i studien utgår ifrån är följande: Hur ser pedagogerna på barns lek? Hur ser pedagoger på relationen mellan barns lek och lärande?Vår uppsats är en traditionell studie med en kvalitativ ansats med intervjuer som metod. LÄS MER

  3. 8. Tre pedagogers syn på leken i förskoleklassen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Johanna Landin; Petra Magnusson; [2013]
    Nyckelord :Förskoleklass;

    Sammanfattning : SammanfattningMagnusson, Petra & Landin, Johanna (2013) Tre pedagogers syn på leken i förskoleklassen. Malmö Högskola: LärarutbildningenSyftet med denna studie är att undersöka vad tre pedagoger i förskoleklass har för syn på leken och lekens betydelse. LÄS MER

  4. 9. Frilekens betydelse för barn i förskolan : En kvalitativ studie av några pedagogers syn på den fria lekens betydelse för barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Diana Delalic Stojiljkovic; [2012]
    Nyckelord :play; communication; lek; kommunikation;

    Sammanfattning : The aim of this study is to increase knowledge and understanding of free play or free fun time importance for children of age around five years in preschool, in order to promote children’s development and learning. The focus was on exploring and better understanding of teacher’s and educators’ approach to the free fun play time as a tool in their educational work, and also about their own role in this context as well as analyzing of forms, rules and structures spontaneously created by groups of children having free play fun time. LÄS MER

  5. 10. Anpassning eller utveckling? : Lärares lärande under en kompetensutvecklingssatsning

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Rebecka Vesterlund; [2012]
    Nyckelord :lärares lärande; reflektion; anpassningsinriktat lärande; utvecklingsinriktat lärande;

    Sammanfattning : Att individer i organisationer lär är en förutsättning för att organisationen ska kunna möta samhällets ständiga förändringar och nya krav.  Att medarbetare lär av varandra och att deras förmågor samordnas och tas tillvara är en viktig uppgift för en pedagogisk ledare. LÄS MER