Sökning: "post-feminist"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade ordet post-feminist.

  1. 1. ”Kvinnokroppen. Så stark och livskraftig, samtidigt så väldigt omdebatterad” En kvalitativ diskursanalys av marknadsföring genom ett postfeministiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Jennie Hansen Römer; Therese Clausson; [2023]
    Nyckelord :postfeminism; diskursanalys; varufeminism; digital marknadsföring; femvertising; varumärkesaktivism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa diskursanalys är att studera hur feministiska diskurser framträder i porträtteringen av kvinnor i västerländsk reklam. Studien syftar till att bidra med kunskap om hur feministiska diskurser påverkar digital marknadsföring samt att bidra med kunskap till forskningsområdet varufeminism och varumärkesaktivism. LÄS MER

  2. 2. ‘We are not the same, sis’ : A qualitative study of the negotiation of femininity in online spaces

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Preslava Petkova; [2021]
    Nyckelord :#NotLikeTheOtherGirls; internalized misogyny; post-feminism; gender stereotypes; thematic analysis;

    Sammanfattning : The thesis examines how the logic of misogyny and post-feminism has perpetuated the negotiations of femininity in digital environments. Employing thematic analysis, the study explores online depictions of the phenomenon Not Like the Other Girls in order to explain its relation to internalized misogyny. LÄS MER

  3. 3. Raka vägen till kvinnlig frigörelse? En multimodal socialsemiotisk analys av femvertising ur ett kritiskt feministiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Klara Ottosson; Maja Grundskog; [2020]
    Nyckelord :femvertising; feminism; postfeminism; strategic communication; digital media; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur svenska företag använder sig av femvertising i sin digitala kommunikation. Studien görs ur ett kritisk feministiskt perspektiv och studerar och analyserar hur kvinnor och kvinnlighet porträtteras i marknadsföring idag samt hur feminism används för kommersiella syften. LÄS MER

  4. 4. Individuell Frigörelse: en diskursanalys av talet om att öppna upp en monogam relation

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Genusvetenskapliga institutionen

    Författare :Sara Gert; [2020]
    Nyckelord :Non-monogamy; emancipation; feminism; Anthony Giddens; Michael Foucault; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study explores the discourse on non-monogamy in a Swedish heterosexual context. Analysing how people speak about opening up monogamous relationships, the aim of this study is to investigate why monogamous relationships are conceived as problematic in the 21st century. LÄS MER

  5. 5. “He Could Have Led Me Anywhere” : Post-Feminist New Traditionalism and Anti-Feminism in TravelThemed Young Adult Fiction

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Engelska

    Författare :Emma Lina Myte Pascal; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER