Sökning: "praktik i praktiken"
Visar resultat 1 - 5 av 552 uppsatser innehållade orden praktik i praktiken.
1. TEORI VERSERS PRAKTIK, VEM BESLUTAR OM VAD? En kvalitativ intervjustudie för att förstå grunderna till svenskt bilateralt biståndsgivande
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Hur delegering går till i kommunal verksamhet är ofta klart, men det saknas ofta kunskap om hur delegeringen mellan politiker och myndigheter i Sverige går till. Detta är även fallet för den biståndspolitiska delegeringskedjan mellan politikerna och den svenska biståndsmyndigheten Sida. LÄS MER
2. Gestaltning av flyktingar på svenska ledarsidor - En kritisk diskursanalys av ledare i Göteborgs-Posten och Sydsvenskan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Idag är omkring 100 miljoner människor runt om i världen på flykt från krig och förföljelse. Nyhetsjournalistikens roll är att förse människor med information, men nyhetsjournalistiken är inte alltid en neutral spegel av verkligheten. LÄS MER
3. Surfplattan i förskolebarnsutbildning. : En kvalitativ studie om didaktiskafördelar och nackdelar i förskollärares berättelser omsurfplattan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Undersökningen syftade till att utforska och skapa förståelse för vilka didaktiska fördelar och nackdelar som återberättas av förskollärare relaterat till användning av surfplattor för barnens utbildning i förskolan. Detta då digitala verktyg i förskolan är en ständigt pågående debatt. LÄS MER
4. Tillgängliga material och rum - i spänningsfältet mellan policy och praktik : En intervjustudie med sex förskollärare om deras arbete med utformningen av förskolans pedagogiska inomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I förskolans läroplan (Lpfö18, 2018) framgår att miljön ska vara tillgänglig för alla barn och där fokus ska ligga på barnens samspel med både den fysiska och den sociala omvärlden. Dock beskrivs det inte hur detta ska genomföras av förskollärarna i praktiken där vi utifrån egna erfarenheter upplev stora skillnader i hur förskollärare utformar inomhusmiljön. LÄS MER
5. Är barns lek i fara? : En kvalitativ studie om pedagogernas syn och förhållningssätt kring lek.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur leken realiseras i förskolan samt hur denna realisering påverkas av olika faktorer, för att förstå om och hur leken kan vara i fara i den svenska förskolan. Det är en kvalitativ studie som utgår från läroplans- och ramfaktorteori. LÄS MER