Sökning: "primary school years 4-6"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden primary school years 4-6.

  1. 1. Man ska plocka dem direkt! : Kommunikativa undervisningsmetoder i två lärares engelskundervisning i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elizabeth Logrén; [2023]
    Nyckelord :Primary school years 4–6; English subject; communicative competence; teaching; Communicative Language Teaching; Sweden; Grundlärare årskurs 4–6; engelskämnet; kommunikativ kompetens; undervisning; Communicative Language Teaching; Sverige;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på huruvida undervisningsmetoder för att utveckla elevernas muntliga, kommunikativa förmågor skulle vara synliga vid observationer av två lärares engelskundervisning i årskurs 4. Syftet var även att genom intervjuer få kunskap om de undervisande lärarnas syn på att utveckla elevernas förmåga att muntligt kommunicera på engelska och om deras arbetssätt innehöll aktiviteter för att främja denna utveckling. LÄS MER

  2. 2. "Jag vill bara läsa spännande böcker" : En studie om elevers läsmotivation i år 4 & 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emma Rantatalo; [2023]
    Nyckelord :students; form; reading motivation; reading; fiction; teachers; year 4-6; elevenkät; motivation; läsning; skönlitteratur; år 4–6; lärarintervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med ökad kunskap om elevers motivation och förhållningssätt till läsning av skönlitteratur i grundskolans årskurs 4–6. Tidigare forskning har visat att unga idag läser för lite och att elevers motivation att läsa skönlitteratur behöver stärkas. LÄS MER

  3. 3. Lärares uppfattningar om transspråkande i grundskolan, årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linnéa Lindell; [2022]
    Nyckelord :Den proximala utvecklingszonen; det sociokulturella perspektivet; flerspråkighet; språkutveckling; stöttning; transspråkande;

    Sammanfattning : Följande studie syftar till att undersöka lärares uppfattningar gällande transspråkande som metod i undervisningen och om det är gynnsamt för eleverna. Empirin har samlats in i form av strukturerade intervjuer via Google Meet, Teams och Zoom av lärare som arbetar med transspråkande i sin undervisning. LÄS MER

  4. 4. ”Det är jättebra att man kan låta dom som faktiskt är riktiga experter ta hand om det” : En intervjustudie med sex grundskolelärare om hur simundervisningen bedrivs för elever i årskurs 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Johanna Sühl; [2022]
    Nyckelord :Outsourcing; Pedagogical content knowledge; Content knowledge; simundervisning;

    Sammanfattning : The aim of this study has been to investigate how swimming-education is conducted in schools and if the PE-teachers feel that their knowledge about swimming is enough.Where and by whom is the swimming conducted? What role does the PE-teacher have during the swim practice? How does the teacher think their knowledge in swimming is compared to the criteria of swimming in the school? The method has been a qualitative interview-study, with teacher working in the years 4-6 in schools in Sweden. LÄS MER

  5. 5. Teachers' Perceptions of Translanguaging in English Teaching in Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mimmi Karlberg; Jonathan Eriksson; [2022]
    Nyckelord :code-switching; first language; L1; multilingualism; perceptions; second language; translanguaging;

    Sammanfattning : The role of students’ first language (L1) in second and foreign language teaching has been an issue within language teaching. Whether to use the students’ L1 is a conflicted matter whereas certain teaching theories collide with actual practices. LÄS MER