Sökning: "problem solving perspective"

Visar resultat 1 - 5 av 230 uppsatser innehållade orden problem solving perspective.

  1. 1. Exploring the Integration of Artificial Intelligence Tools in English as a Foreign Language (EFL) Pedagogy. A Literature Review

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Rasmus Andersson; Axel Ringhagen; Albin Tapper; [2024-01-18]
    Nyckelord :Teachers; implementing AI; EFL classroom;

    Sammanfattning : The introduction of artificial intelligence (AI) tools in schools has sparked a polarised debate about its negative impact on critical thinking, plagiarism, and problem-solving skills. Future educators will be affected by the tools, prompting this thesis to explore their potential benefits and challenges through a literature review. LÄS MER

  2. 2. Implementation of Dyson equation to accelerate convergence in RS-LMTO-ASA code

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Materialteori

    Författare :Elis Uebel; Viktor Frilén; [2024]
    Nyckelord :Density functional theory; Dyson equation;

    Sammanfattning : First-principle calculations is a key ingredient for us to understand, improve and design new materials. Density functional theory (DFT) [1] has proven to be a very powerful tool and a number of different versions exist depending on the problem at hand. LÄS MER

  3. 3. Problemlösningsstrategier, ett elevperspektiv. : En kvalitativ studie.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Hampus Fahlström; [2024]
    Nyckelord :problem solving strategies; problem solving; secondary school; mathematics and student perspective; lösningsstrategi; problemlösning; högstadiet; matematik; elevperspektiv;

    Sammanfattning : När elever står inför uppgifter inom problemlösning är det ett flertal steg som eleven ska ta sig igenom: Förstå uppgiften, göra någon form av plan, sedan genomföra planen och i bästa fall även gå tillbaka till uppgiften och reflektera över lösning och svar. Syftet med studien var att undersöka och belysa lösningsstrategier inom problemlösning ur ett elevperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Utforskning av styrkor och svagheter med par-, mobb- och soloprogrammering inom nyutveckling och förvaltning : En fallstudie på Trafikverket

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Simon Kvarnström; Jesse Vähäjylkkä; [2024]
    Nyckelord :Pair programming; Mob programming; Solo programming; Parprogrammering; Mobbprogrammering; Soloprogrammering;

    Sammanfattning : Bakgrund Parprogrammering och mobbprogrammering är samarbetsinriktade programutvecklingstekniker där utvecklare arbetar tillsammans för att lösa problem. Fördelarna inkluderar förbättrad kodförståelse, minskad defektfrekvens och kunskapsöverföring. Mobbprogrammering involverar en hel grupp av programmerare som samarbetar med samma kod. LÄS MER

  5. 5. The Complex Nature of Reading Comprehension for Upper Secondary Students with Autism in EFL Classrooms

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Henrietta Edlund; Rebecka Larsson; [2024]
    Nyckelord :reading comprehension; inference generation; autism spectrum disorder; English as a foreign language; working memory; scaffolding;

    Sammanfattning : In order to provide equal education to students with autism spectrum disorder (ASD) in Swedish upper secondary English as a foreign language (EFL) classrooms, support must be provided that adapts to their strengths and needs regarding reading comprehension. Multiple studies show that many upper secondary students with ASD in Sweden do not meet the knowledge requirements for passing grades in English, and require support in reading comprehension. LÄS MER