Sökning: "programmering och spel"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden programmering och spel.

  1. 1. VISUELL PROGRAMMERING OCH SHADERPRESTANDA : En jämförelse mellan shaders gjorda i Unreal Material och HLSL

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :William Olsson; [2023]
    Nyckelord :Shaders; Unreal Material; Material Blueprint; Prestanda; HLSL; High-Level Shading Language;

    Sammanfattning : Inom spelutveckling vill utvecklare gärna använda sig av visuella effekter för sina spel och genom shaderprogram kan en mångfald av visuella effekter skapas. Det som hindrar spelutvecklare från att använda sig utav alla visuella effekter de vill ha med i spelet är prestandan. LÄS MER

  2. 2. Tic-Tac-Toe Robot : Automated Tic-Tac-Toe Game With Robotic Control

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Emil Takman; Pontus Rastman; [2023]
    Nyckelord :Mechatronics; Robotic Arm; Color Recognition; Tic-Tac-Toe; Mekatronik; Robotarm; Färgigenkänning; Tre-i-rad;

    Sammanfattning : This thesis covers the design, construction and programming of an automated tic-tac-toe game with robotic control and image processing. Research shows that robotic systems, over time, have transitioned from manufacturing tools to service tools with a large focus on human interaction, a central aspect- of this project. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers tankar, erfarenheter och arbete med digitala spel i förskolan : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Eriksson; Rebecka Söderdahl; [2022]
    Nyckelord :digitala spel; lärande och utveckling; pedagoger; förskola;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien innefattar pedagogers arbete med digitala spel i förskolan. Pedagogers tankar och erfarenheter av att arbeta med digitala spel kommer att synliggöras. Vårt resultat kommer jämföras med tidigare forskning i diskussionsavsnittet för att lyfta fram likheter och skillnader. LÄS MER

  4. 4. "Vad händer sedan?" : En studie om narrativets motivationseffekt i seriösa spel

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

    Författare :Petter Ekedahl; Melanie Deuretzbacher; [2022]
    Nyckelord :Gamification; Narrative; Game-based learning; Motivation; Learning; Programming; Spelifiering; Narrative; Spelbaserat lärande; Motivation; Inlärning; Programmering;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker huruvida narrativet har en motivationsökande effekt i spelifierade läroapplikationer. Studien genomförs med en deduktiv ansats, med vissa inslag av en induktiv analysmetod, med syftet om att redogöra för narrativets påverkan på studenters motivationsnivå i seriösa spel. LÄS MER

  5. 5. Compiling SDL Multiplayer Games to WebAssembly with Emscripten for use in Web Browsers

    M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistik

    Författare :Oscar Falkmer; Martin Norrman; [2022]
    Nyckelord :Webassembly; WASM; Emscripten; C; web application; web server; WebSocket; SDL; SDL_Net; compiling; Webassembly; Wasm; Emscripten; C; webbaplikation; webbserver; WebSocket; SDL; SDL_Net; kompilera;

    Sammanfattning : Collecting and deploying online games made by inexperienced developers can behard. This is something KTH (Royal Institute of Technology) has a problem withpertaining to a course involving SDL and SDL_Net programming. A good solutionto this problem is to host these games on a website. LÄS MER