Sökning: "progressiv skola"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden progressiv skola.

  1. 1. Undervisning för hållbar utveckling i NO-ämnena i årskurs 4-6 : En fallstudie om lärares planering av och elevers attityder till hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Linda Markevärn; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Lärande; Mellanstadiet; Naturvetenskap; Planering; Värdegrund;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det är viktigt att man tillsammans på en skola definierar begreppet hållbar utveckling, då detta begrepp inte tydligt definieras i läroplanen (Lgr 11). Förenta Nationerna definierar hållbar utveckling som bestående av tre likvärdiga dimensioner, ekologisk, social och ekonomisk utveckling. LÄS MER

  2. 2. Undervisningsmetod som kan bidra till ökad kunskap : - lärares upplevelser av entreprenöriell undervisning som inslag i deras repertoarer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Tina Jonsson; [2020]
    Nyckelord :entreprenöriell; undervisningsmetod; lågstadiet; skola;

    Sammanfattning : I denna studie ligger fokus på hur lärare i årskurserna 1-3 uppfattar begreppet ”entreprenöriell undervisning”. Lärares uppfattningar angående förståelse av begreppet, och tillämpning av begreppet kommer ställas mot mer fastställda undervisningsmetoder; som i studien representeras av traditionell- och problemlösningsbaserad undervisning. LÄS MER

  3. 3. Reggio Emilia-filosofi i skolan - ett slags diskursivt dilemma

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Jonas Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Reggio Emilia; ateljé; estetik; diskurs; tolkningsrepertoarer;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie har varit att undersöka pedagogers samtal och utsagor kringestetiska arbetsformer och ämnesöverskridande arbetsområden i relation till utformandet av en”öppen ateljé” på skolan. Frågorna jag ställde mig var; Hur legitimerar pedagoger behovet aven ”öppen ateljé” på skolan? Vilka samband ser pedagoger mellan lärmiljöers utformning ochvilka läraktiviteter som kommer till uttryck? Vilka tolkningsrepertoarer om lärande ochlärmiljöer kommer till uttryck i dessa sammanhang och hur kan de förstås ur ett makt- ochkontrollperspektiv? Jag valde en kvalitativ metod med en diskursanalytisk ansats, som byggdepå fokusgruppssamtal genomförda på en mindre fristående F-9 skola i norra Sverige. LÄS MER

  4. 4. Samhällsorienterad reformering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tomas Callesen; [2014]
    Nyckelord :Lgr 11; Blockbetyg; Skolreformer; SO; Samhällsorienterade ämnen;

    Sammanfattning : De samhällsorienterade ämnena (geografi, historia, samhällskunskap och religion) eller SO som det förkortas har sedan 1960-talet betraktats som ett ämnesblock. Synen på hur undervisningen ska bedrivas har dock varierat och lärare har följt den för tiden rådande ideologiska syn på undervisning och kunskap. LÄS MER

  5. 5. Skriftspråksundervisning i en vid kontext. Hur varierad skriftspråksundervisning kan utformas med inspiration från John Dewey och ett multimodalt förhållningssätt.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Victoria Arfvidsson; Matilda Gustavsson; Rebecca Hildebrand; [2014]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; läsning; skrivning; Jo;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med vår undersökning är att finna nya, varierande och motiverande sätt att undervisa i läsning ochskrivning. Detta vill vi finna svar på genom att undersöka hur läs- och skrivundervisningen ser ut på en utvaldskola i New York City. Skolan arbetar utifrån John Deweys lärandeteorier. LÄS MER