Sökning: "rätt e-handel"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden rätt e-handel.

  1. 1. Utveckling av wiki för e-handel : Vägledande designprinciper

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Oskar Södergren; [2023]
    Nyckelord :Knowledge Management System; Wiki; Knowledge Management; Design Principles; Knowledge Management System; Wiki; Kunskapshantering; Designprinciper;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur unga organisationer med växtvärk i behov av att hantera samlad kunskap kan hjälpas genom identifiering och utveckling av designprinciper från tidigare forskning om kunskapshantering. Genom att analysera och applicera dessa designprinciper i organisationens kontext har utveckling av en konceptuell modell av en wiki utförts. LÄS MER

  2. 2. Framtagande av en prototyp som stöder ett mer hållbart konsumtionsbeteende gällande e-returer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Lara Johannesdottir; Tilde Berg; [2023]
    Nyckelord :E-returns; persuasive design; e-commerce; grounded theory; Sustainable Interaction Design; E-returer; persuasive design; e-handel; grundad teori; Sustainable Interaction Design;

    Sammanfattning : På grund av den ökade klädkonsumtionen inom e-handeln har antalet digitala returer ökat markant, vilket har bidragit till ohanterbara mängder returer för återförsäljare inom e-handeln. En stor mängd av dessa returer slängs eller bränns upp och orsakar på så sätt negativ påverkan på miljön. LÄS MER

  3. 3. The Role of Self-Service Technology in Enhancing Value : An Exploratory B2B Case Study from a Business Model Perspective

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Theodor Bengtsson; Jonas Hägerlöf; [2023]
    Nyckelord :Self-service technology; business model; value; sustainability; B2B; IT procurement; Self-service technology; affärsmodell; värde; hållbarhet; B2B; IT-inköp;

    Sammanfattning : As digitalization and sustainability evolves, the environment in which businesses operate constantly change. Value perceptions shift as a result of this and become increasingly multifaceted. Businesses must therefore adapt their business models. This is an issue within B2BIT procurement processes which are object to continuous change. LÄS MER

  4. 4. E-handelsplattform med efterlevnad av GDPR som utgångspunkt : Utveckling av en labbportal med pseudonymisering och kryptering-tillämpningar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologi

    Författare :Kenny Tran; [2022]
    Nyckelord :Data encryption; Pseudonymity; E-commerce; GDPR; Datakryptering; Pseudonymitet; E-handel; GDPR;

    Sammanfattning : Företaget Provsvaret vill utveckla en labbportal avsedd för företagskunder. Företaget kommer att arbeta med ett externt labb för att starta självtest som en tjänst. Detta innebär att regler och begränsningar måste beaktas vid behandling av personuppgifter. Under 2018 trädde GDPR i kraft för att stärka skyddet kring datasekretess. LÄS MER

  5. 5. Upplevelsen av e-handelns hittbarhet : En kvalitativ studie om global och lokal navigation avseende UX och hittbarhet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Sara Berggren; Beatrice Tham; [2022]
    Nyckelord :Navigation; UX; Findability; E-commerce; Information Foraging; Navigation; Användarupplevelse UX ; Hittbarhet; E-handel; Informationssökning;

    Sammanfattning : Detaljhandeln har under en längre tid gjort en förflyttning från fysiska butiker till internetbaserad handel, så kallad e-handel. Sedan år 2020 har e-handeln ökat med 60 procent som följd av coronapandemin. LÄS MER