Sökning: "relationen mellan lärare och elev och dess betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden relationen mellan lärare och elev och dess betydelse.

  1. 1. Student-lärarrelationen i högre utbildning : En kvalitativ studie ur tidigare studenters perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Harström; [2021]
    Nyckelord :higher education; Leader-Member Exchange Theory; relational pedagogy; student-LMX; student-teacher relationship;

    Sammanfattning : Relationen mellan elev och lärare i grund- och gymnasieskolan och dess betydelse för eleverna är ett stort forskningsområde, motsvarande relation i högre utbildning har dock inte undersökts i samma omfattning och särskilt inte utifrån Leader-Member exchange teorin. Syftet med denna studie var att med hjälp av intervjuer identifiera, belysa och analysera tidigare studenters upplevelser av student-lärarrelationen utifrån LMX-teorin. LÄS MER

  2. 2. Lärarens relationskompetens och dess betydelse för elevers utveckling : En kvalitativ intervjustudie med ämneslärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Gerdin; Malin Iggsten; [2021]
    Nyckelord :Relationer; relationskompetens; pedagogik; lärare; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärares relationskompetens och dess betydelse för elevers utveckling. Studien har undersökt vad som utmärker förtroendefulla relationer mellan lärare och elever, hur lärare upplever att lärare och elev relationen inverkar på elevers utveckling samt vilka relationer till eleven läraren kan identifiera i sin yrkesroll. LÄS MER

  3. 3. Relationers betydelse för elever i behov av särskilt stöd En kvalitativ intervjustudie med grundskollärare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ylva Cavalli Björkman; Simone Jansson; [2020-03-04]
    Nyckelord :relation; lärande; relationellt lärarskap; lärares relationskompetens; elever i behov av särskilt stöd; Pedagogiskt relationellt lärarskap PeRL ;

    Sammanfattning : Studien riktar fokus till relationen mellan lärare och elev vilket är centralt för undervisning och lärande. I läroplanen ställs krav på att lärare och elever tillsammans ska formulera mål, innehåll och arbetsformer för undervisningen, vilket kräver en relation som består av ömsesidig respekt och kännedom om varandras behov och förväntningar. LÄS MER

  4. 4. Relationell kompetens i praktiken- och dess påverkan på elevers delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Monika Borgström; Johanna Sternberg; [2019]
    Nyckelord :relational competence; relational pedagogy; relational perspective; teacher-student relationship; lärar-elev relation; relationell kompetens; relationell pedagogik; relationellt perspektiv; relationskometens;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie med ansats utifrån det relationella perspektivet är att försöka se skillnader och likheter i relationer - det viktiga är inte vad lärare gör utan hur de gör i relationen till eleverna. Vi vill lyfta fram lärares relationskompetens - det som sker i förhållandet, samspelet och interaktionen mellan pedagoger och elever och titta på hur det påverkar elevernas delaktighet. LÄS MER

  5. 5. Ledarskap och makt : En intervjustudie om hur makt gestaltas i klassrummet på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Harrysson; Sandra Blomstedt; [2014]
    Nyckelord :pedagogik; intervju; produktiv makt; disciplinär makt;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar lärares syn på hur makt gestaltas i klassrummet ur ett mikroperspektiv, hur den gestaltas och upprätthålls. Sammanlagt har åtta aktiva mellanstadielärare intervjuats om lärarens egen uppfattning om sin makt i klassrummet, synen på den disciplinära makten som äger rum i klassrummet, vilken betydelse relationen lärare och elev har för att frambringa handling samt vilka effekter på gruppen lärare kan se utifrån sitt ledarskap. LÄS MER