Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Behandla mig som normalt, bara” : En kvalitativ studie med fokus på relationer, didaktik och studiemotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcus Ejeholt; Anna Tideman Larsdotter; [2022]
    Nyckelord :treatment; relationships; relationship skills; didactics; language disorder; dld; study motivation; Bemötande; relationer; relationskompetens; didaktik; språkstörning; studiemotivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ejeholt och Tideman, Marcus och Anna (2022). ”Behandla mig som normalt, bara/ just treat me as normal”. En kvalitativ studie med fokus på relationer, didaktik och studiemotivation/ a qualitative study with a focus on relationships, didactics and study motivation. LÄS MER

  2. 2. "Relation går före metod" : En kvalitativ analys av professionella aktörers berättelser om substitutionsbehandling i relation till framgång och hinder vid det praktiska arbetet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Annie Atnarsson; Emma Sandström; [2021]
    Nyckelord :LARO; Opioider; Bemötande; Sjuksköterskor; Behandling; Socialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att uppnå en ny kunskap om professionella aktörers berättelser om substitutionsbehandling i relation till framgång och hinder vid det praktiska arbetet. Studiens teoretiska utgångspunkt är relationellt perspektiv, då relationen i ett människovårdande yrke är av stor betydelse för ett lyckat behandlingsresultat. LÄS MER

  3. 3. "Relationsskapandet är grunden" : Sex kommunala förskolechefers berättelser om trygghet i förskola

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Klara Lundberg; Lisa Bohlin; [2019]
    Nyckelord :förskola; trygghet; anknytning; rollkonflikt;

    Sammanfattning : Majoriteten av alla barn i Sverige går i förskola och spenderar en betydande del av sin tid med andra vuxna än sin primära omsorgsgivare. Då små barn har omfattande trygghetsbehov är det relevant att undersöka hur förutsättningarna för en trygg omsorg ser ut. LÄS MER

  4. 4. Det är ju grunden för hela jobbet – En kvalitativ studie om sex lärares tankar och erfarenheter av relationens betydelse i skolan.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Erica Johansson; [2018-08-09]
    Nyckelord :relationer i skolan; lärar-elev relationer; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad verksamma och erfarna lärare anser vara viktigt i relationsskapandet och hur de arbetar för att skapa goda relationer. Syftet är också att undersöka vad lärare anser att goda relationer har för inflytande på lärandet. LÄS MER

  5. 5. "Utan en tillitsfull relation har vi inga ungdomar att arbeta med" : En kvalitativ studie om relationens betydelse mellan fältarbetare och ungdomar i uppsökande socialt arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Simon Wandt; Yigit Sammi Asci; [2018]
    Nyckelord :Fältarbete; uppsökande arbete; relation; ungdomar; socialpedagogik;

    Sammanfattning : Det finns tecken på att uppsökande socialt fältarbete på senare tid har gått ifrån att vara process- och relationsinriktad till att bli allt mer programinriktad, baserad på färdiga modeller och specifika insatser. Detta för att få mer mätbara resultat som kan motivera fältarbetets ofta hotade existens. LÄS MER