Sökning: "resursbaserade perspektiv"

Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden resursbaserade perspektiv.

  1. 16. Implementering av nya resurser och företags värdeskapande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Steve Hidenfalk; Rickard Magnusson; Philip Söron; Sofia Thomasson; [2015]
    Nyckelord :Implementering; RBV; Scania; Värdeskapande; Strategisk resurs; SPS; Business and Economics;

    Sammanfattning : Seminariedatum: 2015-06-05 Ämne/kurs: Strategic Management, FEKH19 Författare: Steve Hidenfalk, Rickard Magnusson, Philip Söron, Sofia Thomasson Handledare: Niklas Hallberg Nyckelord: Implementering, RBV, Scania, Värdeskapande, Strategisk resurs, SPS Syfte: Uppsatsen syftar till att undersöka implementeringens påverkan på strategiska resursers värdeskapande i företag. Metod: Uppsatsen bygger på en enfallsstudie med kvalitativ metod. LÄS MER

  2. 17. Strategi i icke-vinstdrivande organisationer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Samuel Ryckenberg; Hanna Dahlberg; Niklas Olsson; Erik Thunström; [2015]
    Nyckelord :Resource-based view; Industrial organization; Konkurrensfördel; Marknadsprestation; Icke-vinstdrivande organisationer; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Strategiarbete i icke-vinstdrivande organisationer Seminariedatum: 2015-06-05 Ämne/kurs: FEKH19, Examensarbete kandidatnivå i Strategic Management, 15 hp Författare: Hanna Dahlberg, Niklas Olsson, Samuel Ryckenberg, Erik Thunström Handledare: Magnus Johansson Fem nyckelord: Icke-vinstdrivande organisationer, Marknadsprestation, Konkurrensfördel, Industrial organization, Resource-based view Syfte: Studiens syfte var att utöka förståelsen för hur icke-vinstdrivande organisationer förhåller sig till strategiarbete och vilket fokus som i huvudsak tas. Metod: Via en huvudsakligen deduktiv ansats utfördes en kvalitativ studie. LÄS MER

  3. 18. Egna märkesvaror och beslut kring vertikal integration

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Carl Moell; Petra Charlotte Rebecka Görman; Alexander Martin Alm; [2015]
    Nyckelord :Private Labels; Brands; Vertical integration; Transaction cost theory; Resource-based view; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Datum för seminarie: Kurs: Författare: Handledare: Nyckelord: Forskningsfråga: Metod: Teoretisk referensram: Empiri: Resultat: Abstrakt “Egna märkesvaror och beslut kring vertikal integration” - En fallstudie av beslutsprocessen inom ICA. 2015- 01-16 FEKH19, Kandidatarbete, 15 högskolepoäng Alexander Alm, Petra Görman, Maximilian Moëll Niklas Hallberg Egna märkesvaror (EMV), leverantörsmärkta varor LMV, vertikal integration, transaktionskostnadsteorin (TCE), resursbaserad teori (RBV). LÄS MER

  4. 19. Strategiska allianser: den hemliga ingrediensen för lönsam e-grocery? En fallstudie av livsmedelsföretaget ICA AB

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Ulrika Winberg; Anna Wramsby; [2014]
    Nyckelord :Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Fenomenet med e-handel växer men i Sverige är det fortfarande relativt få som väljer att handla livsmedel på nätet. Däremot ökar intresset och konkurrensen hårdnar. De stora svenska livsmedelsföretagen måste därför agera. LÄS MER

  5. 20. Lojalitetsprogram inom flygbranschen - Hur SAS skapar värde med EuroBonus

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Pernilla Johansson; Sophia Andersson; Maida Bejtula; [2014]
    Nyckelord :Lojalitetsprogram; värdeskapande; VRIO; EuroBonus; SAS; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Lojalitetsprogram i flygbranschen - Hur SAS skapar värde med EuroBonus Seminariedatum: 4/6 2014 Ämne/kurs: FEKH19, Examensarbete i Strategic Management på kandidatnivå, 15hp Författare: Sophia Andersson, Maida Bejtula och Pernilla Johansson Handledare: Merle Jacob Fem nyckelord: Lojalitetsprogram, värdeskapande, VRIO, EuroBonus, SAS Syfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur företag använder lojalitetsprogram för att skapa värde som inte går att mäta i siffror. Metod: Med en fallstudie genomförd med abduktiv ansats och kvalitativ metod användes intervjuer för att samla in empiri. LÄS MER