Sökning: "rpg games"

Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade orden rpg games.

  1. 21. Från rollspel till roman : En inblick i den intermediala dialogiken mellan Dungeons & Dragons och The Crystal Shard

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Nikolai Butler Persson; [2015]
    Nyckelord :Intermediality; transmediality; Role-playing games; Role-play; Dungeons Dragons; The Crystal Shard; D D; Adaptation; Dialogic; Adaptation; playable media; Intermedialitet; transmedialitet; Rollspel; RPG; Dungeons Dragons; D D; The Crystal Shard; Dialogik; Adaption; Adaptionsforskning;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. Creating Your Fantasy Self : An Analysis of Ethnicity in Character Creators in Computer Fantasy Role-Playing Games

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Ylva Ljungqvist; Frida Svensson; [2015]
    Nyckelord :Character creator; representation; ethnicity in video games; fantasy; RPG; Karaktärsskapare; representation; etnicitet i spel; fantasy; rollspel;

    Sammanfattning : This thesis examines whether character creators in fantasy role-playing games allow players to create ethnically diverse characters. We studied eight games following a procedure to record perceivable data about the available options, and conducted interviews. LÄS MER

  3. 23. Dynamisk kunskapsspridning mellan spelkaraktärer genom konversationer

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Jonathan Rappner; [2015]
    Nyckelord :npc; agent; game; ai; rpg;

    Sammanfattning : I dagens allt mer stora och öppna RPG-spel (role-playing game) finns behovet av ett system som kan sprida kunskap om spelvärlden eller aktiviteter till spelaren genom konversationer med spelets NPC:er (non-playing characters). Problemet med dagens spel såsom The Elder Scrolls V: Skyrim är att de NPC:er som har tänkts förmedla sådan här kunskap till spelaren, tilldelas den artificiellt beroende på hur långt spelaren har kommit i spelet. LÄS MER

  4. 24. SPELARENS IDENTIFIKATION I FÖRHÅLLANDE TILL SPELARKARAKTÄRENS BAKGRUND I VÄSTERLÄNDSKA ROLLSPEL : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Johan Ahlgren; [2015]
    Nyckelord :Karaktärsskapande; avatar; rollspel.;

    Sammanfattning : Studien i denna rapport undersöker huruvida en spelares identifikation med sin spelarkaraktär i ett spel påverkas av att spelaren har möjlighet att utforma sin karaktärs bakgrundshistoria. Studien innefattar en kvalitativ undersökning och fokuserar på västerländska RPG-spel. LÄS MER

  5. 25. Fun with Death and Failure : An exploration of player experiences in a decentralized open world RPG

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Jonathan Larsson; Alberto Amigo Arias; [2014]
    Nyckelord :Computer games; roleplaying games; difficulty; decentralization; power fantasy; game design; Datorspel; rollspel; svårighetsgrad; decentralisation; maktfantasi; speldesign;

    Sammanfattning : Many modern single-player role-playing games offer the player a power fantasy where the experience is designed to make the players feel powerful right from the start, with enemies and challenges that scale to the player characters level and abilities. This study explores what happens with play when power fantasy is replaced with decentralization and especially how this decentralization affects the player’s experience of failure and death. LÄS MER