Sökning: "transmedialitet"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet transmedialitet.

  1. 1. Skumtroll och vårskrik över mediegränser : En intermedial studie av Ronja Rövardotter om överskridanden mellan människa, språk och natur

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Åsa Nyfeler; [2023]
    Nyckelord :Ronja rövardotter; Ronja Rövardotter; Astrid Lindgren; intermedial; intermedialitet; intermediala studier; Lars Elleström; adaptionsstudier; medietransformation; transmedialitet; transmedial; transmediering; skumtroll; vårskrik;

    Sammanfattning : This master's thesis investigates the transmediations of Astrid Lindgren's Ronja the Robber's Daughter into a feature film by Tage Danielsson and an anime by Goro Miyazaki. Drawing on intermedial theory and analytical method, the analysis explores how the creatures called “murktrolls” and Ronja’s “scream of spring” are portrayed across these media adaptations. LÄS MER

  2. 2. Omvänd remediering – Från FPS till traditionell litteratur : En adaptionsstudie av Bioshocks gen(us)modifierade berättelsevärld

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Hampus Hollström; [2021]
    Nyckelord :adaptation; remediation; transmediality; gender theory; videogame; novel; adaption; remediering; transmedialitet; genusteori; tv-spel; roman;

    Sammanfattning : Denna uppsats utgör en jämförande studie primärt inom fältet för traditionell litteraturvetenskap, adaption, remediering och transmedialitet, med ett innehållsligt genusperspektiv. Det undersökta materialet utgörs av två verk, tv-spelet Bioshock samt romanen som är baserad på spelet och är en prequel till det, Bioshock: Rapture. LÄS MER

  3. 3. Världar av berättande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskap

    Författare :Kajsa Hallström; [2021]
    Nyckelord :Transmedialt berättande; förlagsbranschen; transmedialitet; barnböcker; digital utveckling; intermediala studier; transmediala studier; konvergenskultur; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : This essay examines three examples of transmedia storytelling whitin children’s litterature and other media (tv shows, computer games etcetera). The three examples – Vi på Saltkråkan, Star Stable and Moomin – each offers unique backstories in which storytelling on multiple platforms has been successful. LÄS MER

  4. 4. (Robot)influencern Miquelas visuella yttranden i vår samtida digitala verklighet : – En kvalitativ visuell analys av innehåll från Miquelas (@lilmiquela) Instagramprofil

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alva Esping; [2020]
    Nyckelord :Robot-influencer; social media; Instagram; transmedial; parasocial relation; capital; semiotics; the uncannyvalley-effect; Barthes; Bourdieu; Abidin; Robot-influencer; sociala medier; Instagram; transmedialitet; parasocial relation; kapital; semiotik; uncannyvalley-effekten; Barthes; Bourdieu; Abidin;

    Sammanfattning : Miquela är en så kallad ”robot-influencer”, vilket bland annat betyder att ”hon” är en virtuell fiktiv karaktär i ett pågående transmedialt narrativ som upprätthålls av företaget Brud. Eftersom Miquela består av datormodifierade bilder och animationer, ser ”hon” uppenbart overklig ut, vilket kan väcka en uncannyvalley effekt hos betraktaren. LÄS MER

  5. 5. Spel, transmedialitet och bibliotek : Fallet Dynamo Game

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Stina Ljungkvist; [2018]
    Nyckelord :Tv-Spel; Spel; Transmedia; Multimodal läsning; Dynamo Game; Ungdomar;

    Sammanfattning : The aim of this bachelor’s thesis is to study Gothenburg’s main public library’s youth department, Dynamo with a certain focus on one of the two departments called Dynamo Game. This with regard to conducting a case study with an aim to partly identify work methods concerning the public library and videogames but also on the other hand study the potential connection between videogames as a medium and reading-literacy for this specific case. LÄS MER