Avancerad sökning
Visar resultat 11 - 15 av 89 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
11. ”Öppna munnen så ska jag hälla i lite kunskap om särbegåvade elever” : En kvalitativ studie om hur lågstadielärare definierar särbegåvade elever, och beskriver och reflekterar över den egna matematikundervisningen för dessa elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : The purpose of this study is to extend the knowledge regarding teachers in the primary school's early years' perception of students with special talents. Furthermore, how they describe and reflect about their mathematical teaching for these gifted students. LÄS MER
12. Att vara dubbelt särskild - Om barn med särbegåvning och samtidig funktionsnedsättning i skolan
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionenSammanfattning : Internationell forskning har visat att dubbelt särskilda barn har ökad risk för negativa skolerfarenheter och psykisk ohälsa. Svensk forskning är dock mycket begränsad. LÄS MER
13. Risk- och skyddsfaktorer i arbetet med individer som är beroende av datorspel. : En socialpedagogisk analys av professionellas berättelser.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Introduktion: Behandlingen av datorspelsberoende är av svag evidensbaserad grund och diagnosen har ännu inte fått en svensk översättning. Syftet med föreliggande studie är att genom kvalitativa intervjuer med professionella undersöka berättelser om risk- och skyddsfaktorer i relation till behandlingsarbetet med individer som är beroende av datorspel. LÄS MER
14. Matematikbegåvning i lågstadiet : Lärares kunskaper och uppfattningar om särskilt begåvade elever inom matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Särskilt begåvade elever utgör ungefär 5% elevpopulationen, det här är elever som kognitivt skiljer sig från resten och som behöver uppmärksammas för att inkluderas i undervisningen. Studiens bakgrund presenterar innebörden av begreppet särbegåvning samt hur det visar sig inom matematikämnet, det dras även gränser mellan särbegåvade och högpresterande elever. LÄS MER
15. Särbegåvning i matematik : Stöd till lärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : The purpose of this researchis to investigate what support teachers , who have gifted students in mathematics, can obtain from different institutions in a m unicipality. The levels are school (aperson working at a school and have knowledge of gifted), municipality’s special education unit and management (child and youth administration or similarThe data collection method used for this research was a qualitative interview which was done by telephone. LÄS MER