Sökning: "särbegåvning"

Visar resultat 21 - 25 av 89 uppsatser innehållade ordet särbegåvning.

  1. 21. Att beskriva särbegåvning : Hur beskriver pedagoger särbegåvade elever och särbegåvade elever inom matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Katarina Torpling; [2020]
    Nyckelord :Särbegåvning; begåvning; matematisk begåvning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Särbegåvade elever upptäcks sällan i skolan och detta får konsekvenser för dessa elever. Studien ämnar bidra till utökad förståelse för hur särbegåvning och matematisk särbegåvning beskrivs. LÄS MER

  2. 22. Differentierad undervisning för att stimulera matematiskt särbegåvade elever : En studie om matematiklärares anpassningar för att tillgodose matematiskt särbegåvade elevers utveckling i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Maja Krämer; [2020]
    Nyckelord :Anpassning; differentiering; matematiska förmågor; särbegåvning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur matematiklärare i årskurs 4-6 beskriver att de anpassar sin undervisning för att ge matematiskt särbegåvade elever de förutsättningar som de behöver för att utvecklas i matematikämnet. Studien består av ostrukturerade kvalitativa intervjuer genomförda med fem verksamma lärare i matematik i årskurs 4-6. LÄS MER

  3. 23. Individualisering och fallenhet för matematik : En litteraturstudie om elever med fallenhet för matematik samt individualisering av matematiska uppgifter som syftar till att främja utvecklingen hos dessa elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Marcus Mellström; Marie Hansson; [2020]
    Nyckelord :Fallenhet; individualisering; matematik; matematiska förmågor; matematiska uppgifter; särbegåvning;

    Sammanfattning : Den här systematiska litteraturstudien tar utgångspunkt i två frågeställningar med inriktning mot skolans lägre årskurser. Studien fokuserar på hur elever med fallenhet för matematik definieras samt hur individualisering kan komma till uttryck i matematiska uppgifter för att gynna dessa elevers fortsatta lärande. LÄS MER

  4. 24. Alla barns rätt till utveckling och lärande : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av barn med särskild begåvning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Larsson; Linda Larsson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; proximal utvecklingszon; specialpedagogik; särbegåvning; särskild begåvning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att genom förskollärares beskrivningar ta del av deras erfarenheter av barn med särskild begåvning, hur barnen uppmärksammas samt vilket stöd de enligt förskollärare behöver och får i sitt lärande i förskolans utbildning. Studien utgår från följande forskningsfrågor: Hur beskriver förskollärare sina erfarenheter av barn med särskild begåvning? Vilket stöd och vilken stimulans beskriver förskollärare att barn med särskild begåvning behöver i förskolans utbildning? Samt vilket stöd och vilken stimulans beskriver förskollärare att barn med särskild begåvning får i förskolans utbildning? Studien har den sociokulturella teorin som utgångspunkt, i den sociokulturella teorin är lärande i samspel, den proximala utvecklingszonen samt en grundsyn på barn som kompetenta individer centralt. LÄS MER

  5. 25. BEGÅVADE: EN BELASTNING? En kartläggning av stöd till lärare för att de ska kunna undervisa särskilt begåvade i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jon Borg; [2020]
    Nyckelord :Särbegåvning; potential; acceleration; berikning; rektor.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vilket stöd lärare får från rektor och huvudman för att kunna undervisa särskilt begåvade elever i matematik. Den granskar även hur lärare bedriver undervisningen av dessa elever och vilket stöd lärare anser sig sakna från rektor och huvudman för att kunna bedriva undervisningen för särskilt begåvade elever inom matematik. LÄS MER