Sökning: "sångsvaga"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet sångsvaga.

  1. 1. Att sjunga eller ”lipsynca” : Om mellanstadieelevers inställning till sångdelen i musikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Beatrice Eriksson; [2018]
    Nyckelord :identitet; genus; musikdidaktik;

    Sammanfattning : Musikämnets fokus har sedan dess uppkomst legat i sång, detta har dock förskjutits till att idag mer handla om instrumenten. Som musiklärare får man möta alla sorters elever; både sångsvaga samt sångentusiaster. LÄS MER

  2. 2. Vad har hänt med barns sångröster från millennieskiftet fram till idag? : En studie om barnrösters utveckling enligt tre barnkörledare och hur dessa arbetar med barns sångröster.

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Magdalena Zetterström; [2015]
    Nyckelord :Barnkör; barns röstomfång; brummare; sångsvaga barn; barnkörsmetodik;

    Sammanfattning : I min roll som barnkörledare har jag mött många barn som inte vill sjunga höga toner och jag har även mött barn som inte anpassar sig till den gemensamma sången utan ”brummar” i ett monotont och lågt röstläge.   Genom intervjuer med tre barnkörledare har jag tagit reda på deras erfarenheter och uppfattningar kring barns röstutveckling från millennieskiftet fram till idag. LÄS MER

  3. 3. ”Oblidkeligt lyder utslaget: du har ingen röst, intet öra” - En uppsats om sångsvagas utsatthet i skolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :sara nord; [2012]
    Nyckelord :Sångsvaghet; tondövhet; vissling; praktiskt gehörs;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Denna uppsats; ”Oblidkeligt lyder utslaget: du har ingen röst, intet öra” (Palmgren, 1895:6), behandlarproblematik kring sångsvaghet, och hur elever med sångproblem kan komma att känna sig exkluderade undermusikundervisningen i skolan. Detta då sångförmåga krävs för godkänd nivå i musikämnet i grundskola ochgymnasium, samt vid ansökningar till högskolornas musiklärarprogram. LÄS MER

  4. 4. Sånglärkor & nötskrikor. En studie om att möta och undervisa sångsvaga elever

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Madelene Johansson; Kerstin Karlsson; [2012]
    Nyckelord :Sång; pedagogik; sångundervisning; körundervisning;

    Sammanfattning : SammanfattningVi har valt att basera vår studie på frågorna: Hur tänker sång- och körpedagoger kring begrepp som relaterar tillsångsvaghet? Vilka förhållningssätt och metoder använder pedagogerna i sin undervisning av sångsvaga elever?Kan alla lära sig att sjunga rent och i så fall hur? Med utgångspunkt i ett kvalitativt material bestående av femintervjuer med verksamma sång- och körpedagoger, syftar vi till att reda ut begreppen ”musikalitet”, ”sång-svaghet”, ”sångfunktionshämning”, ”tondövhet”, ”amusi” och ”falsksång”. Vi avser även att söka goda råd kringmetoder och förhållningssätt i mötet med sångsvaga elever, vilka vi sedan ämnar använda som inspiration i våregen framtida yrkesroll. LÄS MER

  5. 5. Hur kan alla lära sig att sjunga? - En studie om metoder för att möta sångsvaga

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Kristin Ahlin; [2006]
    Nyckelord :singing weakness; sångsvaga; tone-deaf; tondöv; monotones; monotoni; amusia; amusi; poor pitch singing; Musicology; Musikvetenskap; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Arts and Architecture; Social Sciences;

    Sammanfattning : Title: How can everybody learn to sing? A study about methods for meeting students with poor singing ability I have based my work upon the question if everyone can learn how to sing. This study investigates the physical and psychological impacts that singing may have upon us and examines methods that can be used intuition. LÄS MER