Sökning: "sagor som språkutvecklande i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden sagor som språkutvecklande i förskolan.

  1. 1. Förskollärares syn på flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ayan Abokar Shire; Beolona Lajq; [2024]
    Nyckelord :Andraspråk; flerspråkighet; språkutveckling; modersmål; förskolan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares syn på det språkutvecklande arbetet med flerspråkiga barn i förskolan. Studien tar även sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet med centrala begrepp som kommunikation och den proximala utvecklingszonen. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Suha Zeidan; [2023]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; språkutveckling i förskolan; språkutvecklande undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur ett antal förskollärare använder sig av språkutvecklande arbetssätt i undervisningen samt vilka utmaningar de upplever att de konfronteras med i samband med detta arbete. Undersökningen grundar sig på empiriskt material som samlades in med hjälp av kvalitativa intervjuer med fem verksamma förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares syn på högläsning som undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang om att organisera och använda högläsning i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Melin; Sofia Vipsjö; [2022]
    Nyckelord :högläsning; förskola; undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie avser att få en djupare inblick i hur förskollärare väljer att arbeta med högläsning i sin undervisning. I förskolans värld är högläsningen ett verktyg som bidrar till språkutveckling, relationsskapande och ämneskunskap. LÄS MER

  4. 4. Alla barn är flerspråkiga!  En intervjustudie om förskollärares uppfattningar och förutsättningar för flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Muna Bashir Abshir; Farhio Yusuf Nur; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskollärare; Förskolan; Transspråkande; Modersmål.;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Syftet med detta examensarbete är att undersöka förskollärarnas förhållningssätt och förutsättning i arbetet med flerspråkighet. Empirin har samlats in med hjälp av kvalitativa intervjuer med förskollärare. Intervjuerna genomfördes i två kommuner (Tierp och Husby i Stockholms kommun). LÄS MER

  5. 5. Det berikande språket : En studie om de pedagogiska verktyg som pedagoger använder kontinuerligt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Maria Therese Martinez; [2019]
    Nyckelord :språkutveckling; gruppens organisation; språkutvecklande arbetssätt; muntligt berättande; högläsning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger stimulerar och utvecklar barns språk i sin verksamhet med hjälp av olika pedagogiska verktyg. Undersökningen har genomförts med en kvalitativ intervjustudie där nio pedagoger deltog under två månader från olika förskolor i Östergötland. LÄS MER