Sökning: "samsyn funktionsnedsättning"

Visar resultat 21 - 25 av 28 uppsatser innehållade orden samsyn funktionsnedsättning.

  1. 21. Lärande och undervisning i matematik i särskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pamela Karlsson; [2017]
    Nyckelord :lärande; matematikundervisning; särskolan; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Ett steg i utvecklingen av den egna professionen och därigenom främja elevers lärande är attreflektera kring sina egna uppfattningar och erfarenheter samt att bli medveten om hur andratänker och gör (Forsmark, 2009). Särskoleverksamheten har kritiserats för att vara alltföromsorgsfokuserad samtidigt som det pedagogiska arbetet och lärarkompetensen inomverksamheten har framhållits som betydelsefull för elever med utvecklingsstörning (Berthén,2007). LÄS MER

  2. 22. Att praktisk tillämpa ”SAM- testet” i skyddskommittén med perspektiven ålder, genus och funktionsnedsättning : - och utvärdera om det kan vara ett stöd för att utveckla ett hållbart arbetsliv

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för teknik och hälsa (STH)

    Författare :Carina Kransvik; [2017]
    Nyckelord :A sustainable working life; age; gender; dialogue; disabled; systematic work environment.; Ett hållbart arbetsliv; ålder; kön; genus; dialog; funktionshindrade; systematiskt arbetsmiljöarbete; delaktighet;

    Sammanfattning : Regeringen skriver att ”Ett hållbart arbetsliv kräver kontinuerligt fokus på en god arbetsmiljö under hela yrkeslivet”. Att utöva ett systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM) är ett effektivt verktyg och bra sätt att skapa ett hållbart arbetsliv. LÄS MER

  3. 23. Att delta - efter vilka förutsättningar? En studie av några pedagogers och elevassistenters tolkning av läroplanens begrepp delta i realtion till elevernas sårbarhet i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Delta; Gymnasiesärskolan; Kravnivå; Individuella programmet; Sårbarhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractKarlsson, Anna (2016). Att delta – efter vilka förutsättningar? En studie av några pedagogers och elevassistenters tolkning av läroplanens begrepp delta i relation till elevernas sårbarhet i gymnasiesärskolan. LÄS MER

  4. 24. Samsjuklighet kräver samsyn : En kvalitativ undersökning om yrkesverksammas erfarenheter av att arbeta med individer med samsjuklighet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Isabell Hörnström; Sandra Johansson; Anna Lindkvist; [2015]
    Nyckelord :Samsjuklighet; Dubbeldiagnos; Socialt arbete;

    Sammanfattning : Samsjuklighet definieras korfattat som en samförekomst av ett missbruk och en psykisk funktionsnedsättning. Inom begreppet ryms en stor variation i allvarlighetsgraden gällande såväl den psykiska sjukdomen som missbruket. Utöver detta förekommer dessutom oftast ytterligare brister inom områden som boende, ekonomi och sociala kontakter. LÄS MER

  5. 25. Autistiska barns ökade möjlighet till alternativ och kompletterande kommunikation : Fallstudie av ett förbättringsarbete enligt OD metodiken

    Master-uppsats, HHJ. Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

    Författare :Lena Karlsson Leksell; [2013]
    Nyckelord :AAC; augmentative and alternative communication; autism; quality improvement; staff; AKK; Alternativ och kompletterande kommunikation; autism; förbättringsarbete; personal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Många barn med autism har svåra sociala och kommunikativa problem, vissa har även beteendeförändringar som skapar problem även för deras familjer. När problemen blir så stora att hela familjelivet påverkas väljer vissa föräldrar att lämna sitt barn till personal på barnboende för barn med funktionsnedsättning. LÄS MER