Sökning: "samsyn funktionsnedsättning"

Visar resultat 16 - 20 av 28 uppsatser innehållade orden samsyn funktionsnedsättning.

  1. 16. Att arbeta inkluderande : inkluderande möjligheter som skapar delaktighet för två elever i grundskolan som läser enligt grundsärskolans kursplan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Carlsson; [2019]
    Nyckelord :Inclusion; individual adaptation; participation; special education; success factors; syllabus; Delaktighet; framgångsfaktorer; individanpassning; inkludering; kursplan; särskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka arbetet som klasslärare, speciallärare och elevassistenter gör för att skapa delaktighet och inkludering för två elever som går på två olika grundskolor och läser enligt grundsärskolans kursplan båda med intellektuell funktionsnedsättning och språkstörning och den ena eleven har även autism.   Med stöd av observationer och intervjuer har lärmiljöns möjlighet för att främja elevernas delaktighet och möjlighet till inkludering utforskats samt vilka framgångsfaktorer klasslärare, elevassistenter och speciallärare beskriver som gynnsamma för inkludering av elever som studerar enligt grundsärskolans kursplan. LÄS MER

  2. 17. Är digitalisering lösningen? : En kvalitativ studie om digitalisering av insatsen boendestöd

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Adam Nodelijk; Arjan Shastavari; [2019]
    Nyckelord :Social work; digitization; social services; residential support; disability; Socialt arbete; digitalisering; socialtjänsten; boendestöd; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Digitalisering är i dagsläget ett aktuellt ämne i samhället och inom socialt arbete. Boendestöd är en insats som erbjuds av socialtjänsten till bland annat människor med funktionsnedsättning. Boendestödet innefattar ett praktiskt och socialt stöd, där målet är att klienten ska kunna leva ett självständigt liv. LÄS MER

  3. 18. Beprövad erfarenhet i särskolan? : Intervjuer med erfarna lärare som undervisar elever som fungerar på en tidig utvecklingsnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Christina Trygg; [2019]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; Tidig utvecklingsnivå; Grav utvecklingsstörning flerfunktionsnedsättning; Beprövad erfarenhet; Undervisning i särskolan; Kommunikation; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka några erfarna och kvalificerade pedagogers syn på undervisning av elever som fungerar på en tidig utvecklingsnivå. Området är bristfälligt belyst i forskning, och elevgruppen är på många sätt osynlig i utbildning och samhälle. LÄS MER

  4. 19. Att åldras med intellektuell funktionsnedsättning : yrkesverksammas syn på dubbel behovstillhörighet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier

    Författare :Sara Blomqvist; Clara Mäkitalo; [2018]
    Nyckelord :intellectual disability; ageing; intersectionality; cooperation; guidlines; intellektuell funktionsnedsättning; åldrande; intersektionalitet; samverkan; riktlinjer;

    Sammanfattning : Individer med intellektuell funktionsnedsättning blir idag äldre än tidigare. Detta leder till att de utvecklar ett kombinerat omsorgsbehov utifrån intellektuell funktionsnedsättning och åldersproblematik. LÄS MER

  5. 20. Utanförskap i praktiken - En studie om autismspektrumtillstånd och dess implikationer i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Niklas Stefansson; [2018]
    Nyckelord :autismspektrumtillstånd; diskriminering; exkludering; Lgr11; funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar att med vetenskaplig förankring bidra till debatten kring högt ställda krav för elever med autismspektrumtillstånd. Syftet med studien är att kritiskt belysa de krav som ställs på elever med AST genom Lgr11 och synliggöra de svårigheter som kan uppstå vid funktionsnedsättningar i skolan för elever med AST, samt analysera konsekvenserna av detta. LÄS MER