Sökning: "samsyn funktionsnedsättning"

Visar resultat 6 - 10 av 28 uppsatser innehållade orden samsyn funktionsnedsättning.

  1. 6. ”Vet ni, vi kan lämna den där saxen” : Ett lärarperspektiv på elevers övergångar mellan anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sanna Öman; Jill Westfal Bergqvist; [2022]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; riktlinjer; samverkan; delaktighet; samsyn.;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna studie är lärares olika perspektiv och syn på elevers övergångar mellan anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola. Den tidigare forskningen som vi har tagit del av synliggör komplexiteten när det kommer till att finna gemensamma rutiner och riktlinjer för hur övergångar ska ske inom skolformen. LÄS MER

  2. 7. Samverkan mellan aktörer som arbetar med personer med funktionsnedsättning inom LSS

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Forogh Farzanehfar; [2021]
    Nyckelord :collaboration; coordination; disability; LSS- the Law regulating Support and Service to Persons with Certain Functional Disabilities in brief;

    Sammanfattning : En person som har insatser enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade) kan möta många olika aktörer i sin vardag. Studien avsåg att undersöka hur samverkan fungerar mellan aktörerna inom LSS. Frågeställningar behandlade två frågor som handlade om främjande faktorer och hämmande faktorer för samverkan. LÄS MER

  3. 8. ”De ska ha skola på sitt sätt” : Socialtjänsten, BUP och skolan i samverkan kring ungdomar med långvarig skolfrånvaro

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linda Davidsson; [2021]
    Nyckelord :Ungdomar med långvarig skolfrånvaro; samverkan; arbetsmetoder; socialt arbete; socialtjänst; skolkurator; BUP;

    Sammanfattning : Ungdomar med långvarig skolfrånvaro är ofta en indikation på en komplex sammansättning av olika sorters problem, vilket medför att dessa ungdomar ofta har ett behov av hjälp från olika människobehandlande organisationer i samhället. Studiens syfte var att undersöka hur professionella verksamma inom de olika organisationerna socialtjänsten, BUP och gymnasieskolan arbetar med ungdomar i åldern 16–21, som har en långvarig skolfrånvaro. LÄS MER

  4. 9. Pedagogers perspektiv på tecken som alternativ och kompletterande kommunikation : en kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Therese Nilsson; Annica Sjölin; [2021]
    Nyckelord :kommunikation; tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; takk; språk och kommunikation; mediering; multimodalitet; redskap och verktyg ;

    Sammanfattning : Inledning Denna studie handlar om användandet av tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) kopplat till kommunikation. I förskolans verksamhet finns det barn med olika behov när det kommer till att kommunicera. LÄS MER

  5. 10. Rätt till kommunikation. : En undersökning om hur lärare på gymnasiesärskolan ser på kommunikation och kommunikationsutveckling.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elsa Berg; Anneli Eriksson; [2020]
    Nyckelord :specialpedagogik; kommunikation; kommunikationshjälpmedel; utvecklingsstörning; intellektuell funktionsnedsättning; gymnasiesärskola; KASAM; multimodal; mediering;

    Sammanfattning : Alla människor har rätt till en fungerande kommunikation. Det är med hjälp av kommunikationen människan skapar tänkande, relationer och utveckling. Utan en fungerande kommunikation minskar möjligheterna till fullt deltagande i sitt liv och sin omvärld. LÄS MER