Sökning: "sektionen för lärande och miljö"

Visar resultat 1 - 5 av 826 uppsatser innehållade orden sektionen för lärande och miljö.

  1. 1. Extra anpassningar för elever som läser enligt särskolans kursplan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Charlotte Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Delaktighet; extra anpassningar; integrering; sammanhållen klass; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Som elev mottagen i särskolan kan du ha integrerad skolgång i grundskolan eller gå i sammanhållen klass. Extra anpassningar är ett stöd som ska ges inom ramen för den ordinarie undervisningen för att en elev ska kunna nå de lägst ställda kunskapskraven i ett ämne. Det står i Skollagen och gäller för elever i alla skolformer. LÄS MER

  2. 2. Validering av turbidimetrisk metod för koncentrationsbestämning av albumin i cerebrospinalvätska

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Kristina Ziethén; [2018]
    Nyckelord :Albumin; cerbrospinalvätska; CSF; turbiimetri; spektrofotometri; kontroll blod-hjärn barriär; spinal-albumin; spinal-protein;

    Sammanfattning :  I denna studie jämfördes två olika metoder för att analysera cerbrospinalvätska (CSF); spinal-protein och spinal-albumin. Syftet med studien var att undersöka om spinal-albumin som baseras på turbidimetri skulle kunna ersätta spinal-protein som baseras på spektrofotometri. LÄS MER

  3. 3. Framgångsfaktorer som bidrar till optimering av det specialpedagogiska arbetets innehåll och utformning : En enkätstudie har besvarats av rektorer, lärare och specialpedagoger

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Cecilia Minamizen; [2018]
    Nyckelord :skolutveckling; ledarskap; lärare; rektorer; specialpedagogisk forskning; specialpedagogens yrkesroll;

    Sammanfattning : Bakgrunden till denna studie har sin start då utbildningen till specialpedagog påbörjades på Högskolan i Kristianstad. Redan under den första terminen blir det specialpedagogiska uppdragets komplexitet tydligt och vilken påverkan interaktionen mellan rektorer, lärare och specialpedagoger har på utformningen och innehållet av det specialpedagogiska uppdraget. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogik : Är det ett sätt att lära på fritidshemmen

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Maria Karlsson; Helena Lindevall; [2018]
    Nyckelord :Fritidshem; Utomhuspedagogik; Utomhusdidaktik; utomhusmiljö; lärande;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om lärandet utomhus. Studiens syfte är att studera hur pedagoger på fritidshem värderar utemiljöns betydelse för lärande i fritidshem. Studiens teoretiska utgångspunkt är ur ett didaktiskt perspektiv med ett fokus på utomhusdidaktik. LÄS MER

  5. 5. Kritiskt arbete inom svenskämnet : En studie i hur fem lärare arbetar med källkritiskt förhållningssätt, kritiskt tänkande och att kritiskt granska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Claes Brimsjö; Per Johansson; [2018]
    Nyckelord :Critical literacy; kritiskt tänkande; källkritiskt förhållningssätt; kritiskt granska; kritiskt arbete; demokratiuppdraget;

    Sammanfattning : Vi undersöker hur lärare tolkar och arbetar med tre begrepp i svenska läroplanen: källkritiskt förhållningssätt, kritiskt tänkande och att kritiskt granska. Dessa tre begrepp har vi valt att samla under begreppet kritiskt förhållningssätt. LÄS MER