Sökning: "selektiv mutism förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden selektiv mutism förskolan.

  1. 1. Tysta barn i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärarnas erfarenheter i att främja kommunikation & delaktighet för det tysta barnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Vernesa Bosak; Veronica Andersson; [2024]
    Nyckelord :Förhållningssätt; tyst; selektiv mutism; likvärdighet; inkludering; förskollärare;

    Sammanfattning : Under vår förskollärarutbildning och när vi varit ute på vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU), uppmärksammade vi att tysta barn ofta kom i skymundan. Med detta i åtanke valde vi att formulera vårt syfte, att undersöka förskollärares uppfattningar om hur de hanterar och hjälper tysta barn i förskolemiljön. LÄS MER

  2. 2. Tystlåtna barn i förskolan : en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annette Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :Blyga barn; selektiv mutism; förskolan; kommunikation; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Föreliggande studie belyser hur pedagoger upplever och bemöter barn som talar lite eller inte alls i förskolan. Studien redogör även för olika metoder pedagoger använder för att stärka kommunikationen med dessa barn. LÄS MER

  3. 3. "Hen vill ju bara inte prata" : En kvalitativ studie kring förskollärares metoder i arbetet med selektiv mutism i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Eriksson; Ida Johansson Hellström; [2022]
    Nyckelord :Selective mutism; preschool; preschool teacher; approach; method; children with anxiety; children with social phobia; Selektiv mutism; förskola; förskollärare; förhållningssätt; metod; ångest hos barn; social fobi hos barn;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin grund i fyra förskollärares erfarenheter av selektiv mutism i förskolan. Studiens syfte är att bidra med kunskap kring förskollärares metoder i arbetet med selektiv mutism i förskolan. Föreliggande studies metod tar sin grund i ett kvalitativt tillvägagångssätt med en fenomenologisk inriktning. LÄS MER

  4. 4. Det är en blick : Att kunna samverka för ökad förståelse för barn som utreds för eller har fått diagnosen selektiv mutism i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marie Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Kommunikation; ovisshet; flerspråkighet; förskoleverksamhet.;

    Sammanfattning : Det finns barn i förskolan som varken pratar med förskolepersonalen eller med de andra barnen trots att de pratar med vårdnadshavarna och i hemmet utan problem. Detta betecknas som ett ångestsyndrom och benämns selektivmutism (SM). Det här kan innebära att de kommer efter i sin sociala utveckling och riskerar utanförskap. LÄS MER

  5. 5. "HAN SKADAS INTE AV DEN HAN ÄR" - En intervjustudie med föräldrar och nära anhöriga till barn med Selektiv Mutism om gynnande och missgynnande faktorer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Sandra Kremer; [2016]
    Nyckelord :förälder; KASAM; selektiv mutism; sociala representationer; pedagog; psykisk ohälsa; Selektiv mutism; Selektiv Mutism; förskola; preschool; parent; SOC; selective mutism; social representations; educator;

    Sammanfattning : ”HAN SKADAS INTE AV DEN HAN ÄR”- EN INTERVJUSTUDIE MED FÖRÄLDRAR OCH NÄRA ANHÖRIGA TILL BARN MED SELEKTIV MUTISM OM GYNNANDE OCH MISSGYNNANDE FAKTORER I FÖRSKOLANSANDRA KREMERKremer, S. ”Han skadas inte av den han är” – En intervjustudie med föräldrar och nära anhöriga till barn med Selektiv Mutism om gynnande och missgynnande faktorer i förskolan. LÄS MER