Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Jag har en elev som läst samma bok i tre år" : En interventionsstudie i tystläsning i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lova Magnusson; Wiidh Fanny; [2022]
    Nyckelord :tystläsning; mellanstadiet; stöttning; självbild; utvecklingszon; läslust; attityd; läsmiljö.;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to examine what leads to some students reading while others won’t and how students self-concept is related to their literacy development. The students' perception and attitudes to the silent reading affect their reading situation, therefore we asked: “What do the non-readers need to get more involved?”. LÄS MER

  2. 2. "-Alltså, övar gör man ju på det man inte kan" : - En kvalitativ studie om hur två lärare på gymnasiet arbetar med elevers övning

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Alexander Gunnarsson; [2021]
    Nyckelord :Övning; övningsstrategier; musik; undervisning; musikundervisning;

    Sammanfattning : This study examines how two upper secondary teachers are working to make pupils utilize practice strategies. To identify which framework a performer faces and to explain how the teachers work with challenges, Jörgensens didactic model for practice and Csíkszentmihályis flow theory has been used. LÄS MER

  3. 3. Kontemplation i skolan : Ett pedagogiskt verktyg för lärande och stressreducering?

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Arash Sarahang; Mikael Berggren; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet är att undersöka hur kontemplativa förhållningssätt kan integreras i skolan för att delsgynna inlärning, dels för att stärka elevernas psykiska hälsa. På vilket sätt kan ett kontemplativt förhållningssätt vara kopplat till elevers hälsa? På vilket sätt kan ett kontemplativt förhållningssätt vara kopplat till elevers lärande? På vilket sätt kan ett kontemplativt förhållningssätt implementeras i skolan iallmänhet och i idrott och hälsa i synnerhet? Metod Studien har utförts med en kvalitativ ansats där en forskare, två utbildningsansvariga personeri en organisation och två lärare intervjuades enligt en semistrukturerad modell. LÄS MER

  4. 4. Vad lär sig eleverna egentligen om psykisk hälsa? : En innehållsanalys av psykisk hälsa i gymnasiets läromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sanna Tollefors; Joar Ankarstrand; [2020]
    Nyckelord :psykisk hälsa; läromedel; psykisk ohälsa; hälsa; skola; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka hur psykisk hälsa framställs i läromedel som används i den svenska gymnasieskolan. Detta analyserades utifrån ett salutogent och patogent perspektiv. LÄS MER

  5. 5. En undersökning av 2003 och 2015 års PISA-studier : En jämförande studie av ord och begrepp ur ett begreppshistoriskt perspektiv som förekommer i PISA-studiernas två olika tider

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Alan Derin; [2019]
    Nyckelord :Actors; PISA; OECD; Concept analysis; Koselleck; School results; International rankings; PISA-chock; Media debate;

    Sammanfattning : Every third year a PISA study is conducted, through international measurements for member states of the OECD-organization. This aims to measure each country´s pupils by the ages of 15 years old. Its purpose is to examine how each member´s pupils perform in mathematics, reading comprehensions, sciences and problem solving. LÄS MER