Sökning: "semistrukturerad observation"

Visar resultat 11 - 15 av 69 uppsatser innehållade orden semistrukturerad observation.

  1. 11. Barn och ungas rätt till stadsrummet : en studie om barnkonventionens praktiska tillämpning i kommunal stadsplanering

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101); SLU/Other

    Författare :Sofie Hedman; Hanna Pettersson; [2021]
    Nyckelord :barnkonvention; kommunal stadsplanering; implementering; rätten till staden; barnperspektiv; barnvänliga städer; Norrköpings kommun;

    Sammanfattning : I dagens samhälle utgör den urbana miljön en allt vanligare uppväxtmiljö för barn och omkring 85 procent av Sveriges barn lever i städer. Till följd av allt tätare städer har barns plats, såväl fysiskt som retoriskt, begränsats att omfatta specifika platser i staden. LÄS MER

  2. 12. Användning av digitala verktyg inom fritidshemmet : En kvalitativ studie om integrering och motivering

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning fritidshem och förskola

    Författare :Rasmus Mårtensson; Simon Andréasson; [2021]
    Nyckelord :Media violence; Digitala verktyg; Digitala miljöer; Relationer; Vila; Digitalisering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur digitala verktyg inom IKT används i fritidshemmet. Sett utifrån frågeställningen så kan vi se ett problem med att styrdokumenten utifrån dess skriftliga form är oerhört abstrakta och tolkningsbara. LÄS MER

  3. 13. Vilka strategier och metoder väljer gymnasieelever då de löser problem med stickprov?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Gabriel Graméus; [2021]
    Nyckelord :Stickprov; matematisk modellering; matematikundervisning; matematisk problemlösning;

    Sammanfattning : Rapporten presenterar en fallstudie som genomförts som en del av lärarprogrammet vid Linköpings universitet. Den  nuvarande studien bygger på en tidigare studie om hur lärarstudenter löser problem gällande stickprov. LÄS MER

  4. 14. Elevernas upplevelser avmatematiksamtal i helklass- En intervju- och observationsstudie i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Maria Norberg; Ida Lagerlöf; [2021]
    Nyckelord :students experience; mathematics whole-class conversations; IRE- patterns; exploratory conversations; participation; elevers upplevelser; matematiska helklassamtal; IRE- samtalsmönster; utforskande samtal; deltagande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med en ökad förståelse av elevernas upplevelser av att delta imatematiska samtal i helklass. Arbetet tar avstamp i följande frågeställningar: Vad för slags deltagarmönster framträder i helklassamtal? Och Hur upplever elever delaktighet i matematiska samtal i helklass och vilka faktorer gör att delaktigheten upplevs så? Den metod som använts för att besvara syftet är semistrukturerad intervju samt observation. LÄS MER

  5. 15. Bildsal eller klassrum, det är frågan! : En observationsstudie om fysisk lärmiljö i grundskolans bildundervisning utifrån ett designteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Anahid Shams; [2021]
    Nyckelord :Bildsal; fysisk lärmiljö; bildundervisning; designteori; grundskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att studera den fysiska lärmiljön i grundskolansbildundervisning, genom att undersöka lärmiljöns design och tillgänglig utrustning,för att förstå hur dessa aspekter kan möjliggöra eller hindra eleversbildframställning. Syftet har också varit att fördjupa kunskapen om lärmiljöns roll ielevers kunskapsutveckling. LÄS MER