Sökning: "Emilia Näslund"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Emilia Näslund.

  1. 1. Diabetes mellitus typ 2 – patienters erfarenheter av socialt stöd i samband med egenvård och dess betydelse : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Kornelia Lingesten Näslund; Emilia Byström; [2021]
    Nyckelord :Diabetes Mellitus Type 2; Experience; Self care; Self management; Social support.; Diabetes Mellitus typ 2; Egenvård; Erfarenheter; Socialt stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Typ 2 diabetes (T2D) är en globalt ökande folkhälsosjukdom. Hälsosamma levnadsvanor genom egenvård är centralt i behandlingen. Tidigare forskning har visat att socialt stöd har påverkan på förmågan att utföra egenvård. Syfte: Att belysa betydelsen av socialt stöd i samband med egenvård hos personer med typ 2 diabetes. LÄS MER

  2. 2. Lärares undervisning av metoder för additionsberäkning med tiotalsövergång : Fem ideologier som redskap för att undersöka lärares undervisning i metoder för beräkning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emilia Näslund; [2020]
    Nyckelord :Matematik; didaktik; additionsberäkning; tiotalsövergång och taluppfattning.;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att belysa hur lärare undervisar elever i att genomföra additionsberäkningar med tiotalsövergång. Inom matematik finns det flera olika metoder för hur en beräkning kan genomföras. Fem kvalitativa intervjuer genomfördes med fem grundskolelärare på tre skolor. LÄS MER

  3. 3. Miljön och materialets betydelse när sex Reggio Emiliaförskolor presenterar sin verksamhet : En retorisk analys av sex förskolors hemsidor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Karin Sundqvist; Jessica Näslund; [2019]
    Nyckelord :Reggio Emilia; rhetoric; rhetorical text analysis; the environment as the third pedagogue; the competent child; the hundred languages; ethos; pathos; logos.; Reggio Emilia; retorik; retorisk textanalys; miljön som den tredje pedagogen; det kompetenta barnet; de hundra språken; ethos; pathos; logos.;

    Sammanfattning : The aim of the study is to conduct a qualitative rhetorical analysis of websites where Reggio Emilia-inspired preschools present their pedagogy to gain increased knowledge of the content that is written, focusing on the environment and materials. The environment is important in the Reggio Emilia pedagogy and they are convinced that the environment is of great importance for children's play, interaction, and upbringing into a democratic society. LÄS MER

  4. 4. Ateljéns roll i det skapande arbetet i förskolan Kursansvarig institution: Högskolan för Design och Konsthantverk

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Malin Näslund; [2011]
    Nyckelord :Reggio Emilia; svensk tradition; ateljé; pedagogis;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of my study is to examine and compare two separate pre-schools’ work in thestudio with the children’s creative activities in an educational environment. One pre-schoolutilizes the educational theories of the Reggio Emilia philosophy whereas the other is aconventional municipal pre-school which uses the traditional teachings of Fröbel. LÄS MER

  5. 5. En svensk kopernikansk kullerbytta? : Sex pedagoger beskriver sitt tankesätt och arbetssätt utifrån Reggio Emilias pedagogiska filosofi

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Catharina Bondesson; Ann-Margreth Näslund Lennartsson; Anna-Karin Wiman; [2008]
    Nyckelord :reggio emilia; loris malaguzzi; kopernikansk kullerbytta; pedagogisk filosofi; förskola;

    Sammanfattning : BAKGRUND: I vår bakgrund beskriver vi Reggio Emilias pedagogiskafilosofi genom litteratur, vår resa till Italien samt aktuellforskning inom förskolan och svenska förskolans läroplan.SYFTE: Syftet med undersökningen är att beskriva arbetssätt ochtankesätt hos sex pedagoger och hur fyra rektorer stödjerverksamheten utifrån Reggio Emilias pedagogiska filosofi. LÄS MER