Sökning: "sent anlända elever."

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden sent anlända elever..

  1. 1. Här i skolan talar vi svenska! : En kvalitativ studie av några lärares syn på att arbeta identitetsutvecklande med sent anlända elever

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Maria Löfgren- Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :identitetsutveckling; interkulturella perspektivet; värdegrund;

    Sammanfattning : This study is based on a qualitative method where a survey based on dialogues with five teachers was conducted. These teachers teach students who came to Sweden during their teens. The teaching teachers were spoken to regarding their experiences of working with identity development. LÄS MER

  2. 2. Pedagogisk kartläggning i introduktionsprogrammet språkintroduktion : Lärares perspektiv på vikten av kartläggning i undervisning med sent anlända elever

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Ester Müller; [2015]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nyanlända elever; språkintroduktion; SPRINT; pedagogisk kartläggning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöks hur tre svenska som andraspråkslärare förhåller sig till pedagogisk kartläggning i undervisning på introduktionsprogrammet språkintroduktion, SPRINT. Studien är därmed inriktad på utbildning för sent anlända elever. Undersökningen har gjorts med utgångspunkt i sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Mottagande av sent anlända elever En jämförelse mellan två grundskolors utbildning för sent anlända elever

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Katarina Sundström Rask; [2011-10-25]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att göra ett nedslag i två grundskolors arbete med mottagande av nyanlända elever, där arbetssättet i en jämförelse skolorna emellan ser olika ut. Likheter och skillnader mellan de olika arbetssätten kommer att jämföras, precis som upplevelsen av detta, ur såväl rektorers som personals och elevers synvinkel. LÄS MER

  4. 4. Varför har många tvåspråkiga elever svårt att nå målen skolan ställer på dem? : En studie av situationen i en internationell gymnasieklass

    M1-uppsats, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Agneta Nylund Guhrén; [2011]
    Nyckelord :Second language learner; Andraspråkselever; additativ tvåspråkighet; bristande måluppfyllelse; förberedelsklass; sent anlända elever.;

    Sammanfattning : Sammandrag Agneta Nylund Guhrén Varför har många tvåspråkiga elever svårt att nå målen skolan ställer på dem? En studie av situationen i en internationell gymnasieklass. Why Do Many Bilingual Students Have Difficulties in Achieving School Targets? A study of an International Class at a Swedish Upper Secondary School. LÄS MER

  5. 5. "Jag vet inte vem man ska tro på, jag tror på mig själv" : En studie av sent anlända ungdomars framtidstro

    Kandidat-uppsats, Pedagogiska institutionen

    Författare :Sandra Massola; [2010]
    Nyckelord :IVIK; framtidsdrömmar; framtidstro; motivation; symboliskt kapital; kulturellt kapital; begränsning;

    Sammanfattning : Många ungdomar immigrerar med eller utan sina föräldrar till Sverige varje år. Deras livssituationer är olika; de kommer från olika kulturer, från olika länder och har alla olika bakgrund. LÄS MER