Sökning: "service och turismutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden service och turismutveckling.

  1. 1. Kuna Yala – Effekter av lokal involvering inom destinationsutvecklingen : B-uppsats

    L3-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Adam Jakobsson; Pontus Lindberg; [2014]
    Nyckelord :Community based tourism; Destination development; San Blas Islands; Kuna Yala; Lokalsamhällsbaserad turism; Destinationsutveckling; San Blasöarna; Kuna Yala;

    Sammanfattning : This essay has examined how the local community is involved with the tourism development on the San Blas islands and how it effects the destinations development. The method of choice has been a qualitative interview with an operator that offers trips to the destination. LÄS MER

  2. 2. Svenska världsarv som besöksmål

    Kandidat-uppsats, Sektionen för humaniora (HUM)

    Författare :Zandra Sjöholm; Laura Berglund; [2013]
    Nyckelord :Världsarv; besöksmål; attraktivitet; marknadsföring; service och turismutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur Svenska världsarv utvecklas som besöksmål genom att identifiera och kartlägga strategier inom attraktivitet, marknadsföring och service samt huruvida andra åtgärder genomförs för att attrahera besökare. Tidigare forskning kring utveckling av Svenska världsarv har visat sig vara knapphändig då världsarv i Sverige är en förhållandevis modern företeelse, därav skildrar detta examensarbete besöksverksamheten hos världsarven i deras olika faser av utvecklingsprocessen. LÄS MER

  3. 3. Welcome to Stockholm? : En studie om destinationsmarknadsföring och exportmognad

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Gurly Olson; Helena Österberg; [2010]
    Nyckelord :Destination marketing; marketing alliances; tourism development; Destinationsmarknadsföring; marknadsföringsallianser; turismutveckling;

    Sammanfattning : An increasing global tourism offers great opportunities for Sweden as a tourist destination. However, an attractive destination requires competitive destination marketing strategies. Tourist destinations often include a complex network of stakeholders of small and large en-terprises that represent both the public and private sector. LÄS MER

  4. 4. Privat och offentligt - en möjlig kombination? En studie av nätverk mellan privata och offentliga turismaktörer i Dubrovnik

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Alexandra Eriksson; Madelene Johansson; Malin Sjöström; [2010]
    Nyckelord :turism; nätverk; privat-offentlig sektor; koordination; värdeskapande; dubrovnik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsens titel: Privat och offentligt – en möjlig kombination? En studie av nätverk mellan privata och offentliga turismaktörer i Dubrovnik. Universitet: Institutionen för Service Management vid Lunds Universitet Campus Helsingborg. Nivå och ämne: Kandidatuppsats Service Management 15 hp. LÄS MER

  5. 5. Turism som ämne?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Helena Andreasson; [2008]
    Nyckelord :turism; APU; anställningsbarhet; hållbar turismutveckling; infärgning; service; gästbemötande;

    Sammanfattning : Som en av Sveriges snabbast växande näringar lockar turismen många ungdomar till arbete samtidigt som efterfrågan på kunnig och servicemedveten personal ökar. För gymnasieskolan gäller därför att satsa på utbildning inom turism. Med kursplanrevideringen 2000 fick ämnet turism utrymme inom Handelsprogrammet (HP). LÄS MER