Sökning: "simkunnighet i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden simkunnighet i skolan.

  1. 1. Kan du simma? : Ur ett skolperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Per Stiller; [2024]
    Nyckelord :kursplan; läroplan; idrott och hälsa; lärare i idrott och hälsa; simkunnighet;

    Sammanfattning : I den här studien är målen att undersöka eventuella utmaningar och hinder som lärare inom idrott och hälsa står inför vid momentet simning. Simning är nyckeln till att vara säker i vattnet och samtidigt ger det dig glädje av fritidsaktiviteter och träning i vatten. LÄS MER

  2. 2. Simundervisning i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Mikael Plym; Josefine Johnsson; [2021]
    Nyckelord :Simundervisning; Idrott och hälsa; Vattensäkerhet; Simkunnighet; Simkompetens.;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten undersöker forskning som riktar sig mot simundervisning i skolan och drunkningsstatistik. Syftet med studien är att framföra vikten av en skolbaserad simundervisning och titta på hur simkompetensen ser ut bland elever men också dra en koppling mellan simkompetens och drunkningsolyckor. LÄS MER

  3. 3. Simundervisning genom grupparbete En pedagogisk innovation där elever leder grupparbete

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Saga Kullenbäck Balafoutis; [2018-07-23]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Grupparbete; pedagogisk innovation; monitorundervisning; simundervisning; pedagogik;

    Sammanfattning : Trots skolans viktiga roll gällande samhällsmedborgares simkunnighet, är simundervisningen som lagts på skolans ämne Idrott och hälsa (Idh) ett dilemma. Simundervisningen är ett av skolans utmaningar då den både utgör en kostnad för skolan, är en tidskrävande process och lärare i ämnet känner en rädsla över att ta med en klass till en miljö som kan innebära livsfara. LÄS MER

  4. 4. "Jag bedriver inte simundervisning, jag kontrollerar simkunnighet." : en studie om hur idrottslärare bedriver och utformar sin simundervisning i grundskolan

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Emma Lindbäck; Jenny Nord; [2017]
    Nyckelord :Swimming education; swimming in school; physical education; teachers in physical education; frame factors; Simundervisning; simning i skolan; idrott och hälsa; idrottslärare; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet är att undersöka hur idrottslärare i grundskolan bedriver och utformar sin simundervisning. Vilka möjligheter eller hinder anser idrottslärare påverkar deras simundervisning? Hur gör idrottslärare för att alla elever ska nå kunskapskraven i simning? Hur konkretiserar idrottslärare kunskapskraven i simning? Metod Denna studie består av intervjuer utförda med sex idrottslärare på grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Simma mot vågorna : Vilka uppfattningar om och erfarenheter av momentet simning bär nyanlända elever med sig i mötet med det svenska skolsystemet?

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Kenneth Bystedt; [2016]
    Nyckelord :swimming; cultural encounters; professional competence; knowing; learning; physical education; simning; kulturmöte; yrkeskompetens; kunnande; lärande; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : ”Människan är den enda varelse som i någon intressant och utvecklad mening undervisar sin avkomma” (Säljö, 2015, s. 11). Ur existentiell synvinkel är frågan varför lätt att besvara. Människans överlevnad i samtiden och barnens livschanser och överlevnad i framtiden, ökar genom undervisning. LÄS MER