Sökning: "situerat lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 10 uppsatser innehållade orden situerat lärande.

  1. 6. Whose Story? : Exploring communicative practices among international development organisations using learning approaches designed for complex situations

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Mariam Smith; [2017]
    Nyckelord :international development; situated learning; communities of practice; cultural tools; boundary objects; complexity; Outcome Mapping; Outcome Harvesting; Most Significant Change; internationellt utvecklingssamarbete; situerat lärande; praxisgemenskaper; kulturella verktyg; boundary objects; komplexitet; Outcome Mapping; Outcome Harvesting; Most Significant Change;

    Sammanfattning : The context in which international development work takes place is often complex and requires learning approaches which pay attention to complexity. Change is unpredictable when development is viewed as a process including multiple actors with their changing relationships and boundaries. LÄS MER

  2. 7. Att lära sig bli (som) en artist : En kvalitativ studie om kvinnliga artisters lärande- och identitetsskapande processer.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julia Ivansson; [2017]
    Nyckelord :Female artists; situated learning; legitimate peripheral participation; social roles; identity; Kvinnliga artister; situerat lärande; legitimt perifert deltagande; sociala roller; identitet;

    Sammanfattning : Denna rapport har studerat hur lär- och identitetsprocessen att formas till artist har sett ut för några av Sveriges mest aktuella kvinnliga artister. Valet att studera denna yrkesgrupp beror på att formell utbildning genom skolväsendet saknas för att till fullo förbereda individer för yrket. LÄS MER

  3. 8. Demokratiska möten i skolan : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Johanna Langhorst; [2016]
    Nyckelord :Demokrati; yttrandefrihet; relationell pedagogik; situerat lärande; 2 barnkonventionen; elevinflytande; elevdemokrati;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur demokrati kan skapas i skolmiljön, vad som styr demokratisynen i den svenska skolan och hur dokument och lagar påverkar lärares och elevers demokratiska möten i skolan. Detta belyses genom kvalitativa studier av litteratur kring styrdokument och lagar, den progressiva pedagogikens demokratisyn, djupintervjuer med lärare som anser att demokrati i skolmiljön är avgörande för skolans roll i samhället, samt tidigare forskning och kompletterande källor. LÄS MER

  4. 9. Att lära sig en yrkesidentitet : en kvalitativ studie om hur nyutexaminerade sjuksköterskor skapar sin yrkesidentitet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Frida Aronson; Maria Cedervall; [2015]
    Nyckelord :yrkesidentitet; lärande; nyutexaminerad sjuksköterska;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar lärande av yrkesidentitet, vilket betraktas som något som både skapas och upprätthålls i en specifik yrkespraktik. Syftet är att, ur den nyutexaminerade sjuksköterskans perspektiv, undersöka lärande av yrkesidentitet. LÄS MER

  5. 10. “Var det en tigercirkus?” : - En studie om barns delaktighet vid bokläsning och boksamtal vid användandet av print referencing som bokläsningsmetod

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jacqueline Nilsson; Cecilia Holmqvist; [2015]
    Nyckelord :print referencing; delaktighet; interaktion; bokläsning; boksamtal;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur barn är delaktiga vid bokläsning, med tillhörande boksamtal. Undersökningen utgick från ett sociokulturellt perspektiv med fokus på att allt lärande är situerat, samt att lärande sker i interaktion tillsammans med andra individer. LÄS MER