Sökning: "självbestämmandeteorin"

Visar resultat 36 - 40 av 194 uppsatser innehållade ordet självbestämmandeteorin.

  1. 36. Från hierarki till harmoni: Resan mot självstyrande team

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Eleonora Lundquist; Carolina Reinhagen Runesson; [2023]
    Nyckelord :Självbestämmandeteorin; makt; organisationskultur; feedback; kulturella skillnader; Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel: Från hierarki till harmoni: Resan mot självstyrande team - En kvalitativ studie om organisationskulturens betydelse för förändringar i en multinationell organisation Universitet/program: Lunds universitet, Service Management Kurs: KSMK65, Examensarbete för kandidatexamen Författare: Eleonora Lundquist & Carolina Runesson Handledare: Ulrika Westrup Syfte: Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen om hur implementeringen av självstyrande team uppfattas av medarbetare i multinationella organisationer, samt om en organisationskultur kan vara stark nog att genomsyra organisationer som arbetar i olika länder. Frågeställning: Hur upplever medarbetare i olika länder att organisationskulturen påverkar implementeringen av självstyrande team? Metod: Studien har en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 37. Varför slutar svenska ungdomsfäktare att tävla? : En kvalitativ studie om före detta fäktares upplevelser

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanik

    Författare :Johan Lewin; [2023]
    Nyckelord :Fencing; self-determination theory; SDT; drop out; youth drop out; youth sport; motivation; competing; return to sport; Fäktning; självbestämmandeteorin; SDT; avhopp; ungdomsidrott; motivation; tävlande; återgång idrott; tränarlänkfäktning;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med detta arbete var att ur före detta tävlings-fäktares perspektiv undersöka orsakerna bakom de omfattande avhopp som sker i övergången mellan ungdoms- och seniorklass i svensk fäktning, samt vad föreningar och förbund kunnat göra för att motverka dessa avhopp. Studien syftar även till att undersöka vilka åtgärder föreningar och förbund kan göra för att främja återupptagandet av tävlande enligt före detta tävlings-fäktare. LÄS MER

  3. 38. Hur kan vi skapa en läsande framtid? : En kombinerad studie av både lärare och elevers inställning till läsning och vilka faktorer som påverkar elevernas läsmotivation.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Stina Englund; Maja Allgulander; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Läsning är något centralt i alla människors liv och det pågår ständigt diskussioner om barns intresse för läsning. I PIRLS-studien från (2016) diskuterars det och visar att nästan en tredjedel av svenska elever inte tycker om att läsa. LÄS MER

  4. 39. Champagne och cykeläventyr för att motivera dagens konsulter? : En kvantitativ studie kring motivation inom IT-konsultbranschen

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Felicia Lundin; David Orre; [2023]
    Nyckelord :Motivation; incitamentsystem; distansarbete; flexibilitet; inre motivation; yttre motivation; agentteorin; självbestämmandeteorin; autonom; kontrollerad; friskvård;

    Sammanfattning : Företag måste idag anpassa sitt arbetssätt för att främja och bibehålla dess medarbetares motivation. Detta då samhället är under konstant förändring och distansarbete blir allt vanligare vilket i sin tur påverkar arbetet med motivation. LÄS MER

  5. 40. Konsten att motivera

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

    Författare :Daniel Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Motivation; Självbestämmandeteorin; autonomi; slöjd; lust att lära;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att identifiera faktorer som slöjdlärare kan använda sig av för att skapa och bibehålla elevers motivation i slöjdundervisningen. De frågeställningar som ställts är ”Vilka faktorer anser slöjdlärare påverkar elevernas motivation i slöjdundervisningen?” och ”Hur resonerar slöjdlärare kring möjligheter och utmaningar i motivationsarbetet med eleverna?”. LÄS MER