Sökning: "skönlitteratur ordinlärning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden skönlitteratur ordinlärning.

  1. 1. Skönlitterära texters påverkan på andraspråkselevers ordförståelse : En kvalitativ studie om svensklärarnas resonemang och arbete med skönlitterära texter i en flerspråklig klass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sumeyra Erdal; [2018]
    Nyckelord :Swedish teaching; second language teaching; second language; word comprehension; vocabulary; fiction; svenskundervisning; andraspråksundervisning; andraspråk; ordförståelse; ordinlärning; skönlitteratur;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate the working methods and teaching methods used by Swedish teachers in grade 5 at two different schools in Västerort, and how these six swedish teachers argue about fiction and their influence on the development of word understanding by second language speakers. During this study, qualitative methods are used, in the form of observations and interviews. LÄS MER

  2. 2. Skönlitteraturen och ordförrådet – en studie om andraspråkslärares inställning till skönlitteraturläsning som ordinlärning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Ida Blomqvist; [2012-07-09]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; ndraspråksutveckling; lexikon; ordförrådsutveckling; skönlitteratur; litteratur; implicit explicit inlärning;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar andraspråkslärares tankar kring ordförrådsutvecklingen hos elever med annat modersmål än svenska och vilken roll den skönlitterära texttypen spelar i denna utveckling. Flera forskare benämner just ordinlärningen som den viktigaste aspekten för andraspråkselevers språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Skönlitteratur i engelskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Maria Vesterberg; [2011]
    Nyckelord :Fiction; English language; Bo Lundahl;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka några lärares syn på vilket syfte skönlitteraturen i engelskundervisningen uppfyller samt hur de bearbetar den. Undersökningen begränsades till en högstadieskola i en kommun i sydöstra Skåne. Undersökningen genomfördes med hjälp av intervjuer. LÄS MER