Sökning: "skillnader i lärandeteorier"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden skillnader i lärandeteorier.

  1. 1. Stavningsmedveten läs- och skrivundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Flodin; [2022-10-14]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; stavning;

    Sammanfattning : Att kunna stava kan tyckas få allt mindre betydelse i dagens samhälle med ny teknik som hjälper den som har svårt att stava. Samtidigt är läsning och skrivning två tätt sammanflätade processer som kompletterar och stödjer varandra på flera sätt. LÄS MER

  2. 2. Lärandeteorier i undervisning och examination : En studie av samhällskunskapslärares kunskapssyn i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Viktor Forss; [2017]
    Nyckelord :En studie av samhällskunskapslärares kunskapssyn i gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida samhällskunskapslärare på gymnasiet präglas av olika lärandeteorier i sin undervisning i förhållande till sina examinationsmoment. För att ta reda på detta har undersökningen en kvalitativ ansats där intervjuer har genomförts med fyra lärare på en gymnasieskola i Stockholm. LÄS MER

  3. 3. Lärares erfarenheter av och förhållningssätt till det digitala verktyget GeoGebra. Fem positiva matematiklärares svar, sett i relation till styrdokumenten samt matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johan Vikmo; Mathias Börjesson; [2015]
    Nyckelord :Matematikundervisning; digitala verktyg; GeoGebra; ;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Denna uppsats handlar dels om när, hur och varför fem verksamma matematiklärare, som är positivt inställda tillGeoGebra, använder sig av programmet i sin undervisning. Den handlar även om deras syn på GeoGebra irelation till styrdokumenten samt matematikdidaktisk forskning och lärandeteorier. LÄS MER

  4. 4. Problemlösning i matematik är inte oproblematiskt: Fyra lärare ger sin syn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Altin Musa; Dusko Diko; [2014]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; lärandeteorier; behaviorism; analytiskt ramverk; kognitivism; konstruktivism; sociokulturella teorin;

    Sammanfattning : I vår undersökning har vi intervjuat fyra lärare med avseende på hur de ser på problemlösning och hur de arbetar med det. Lärarna arbetar i två olika skolformer, kommunal skola och internationell skola i Sverige. Därför följer skolorna olika läroplaner. LÄS MER

  5. 5. Elevinflytande och demokratifostran ur ett lärarperspektiv : En jämförelse av två bild- och två svensklärares uppfattningar om elevinflytande och demokratifostran i högstadiet samt gymnasiet från ett lärandeperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Karl-Johan Hedlund; [2014]
    Nyckelord :Elevinflytande; Demokratifostran; Elevdemokrati; Delaktighet; Lärande;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att beskriva och jämföra två bild- och två svensklärares inställning och tolkning på och konstruktion av elevinflytande och demokratifostran, samt skapa en förståelse för hur elevinflytande och demokratifostran kan komma till uttryck i undervisningen på en grundskola i år 7-9 och på en gymnasieskola i respektive ämne ur ett lärandeperspektiv. Frågeställningarna som besvaras är: – Vilken inställning och tolkning har lärarna av elevinflytande och demokratifostran i relation till gällande styrdokument? – Hur konstruerar lärarna elevinflytande och demokratifostran i sin undervisning? – Vilka likheter och skillnader finns det mellan lärarnas inställning och tolkning på och konstruktion av elevinflytande och demokratifostran? I uppsatsen problematiseras elevinflytande och demokratifostran utifrån lärandeteorier, teorier kring demokrati och deliberativa samtal, samt utifrån vad tidigare forskning har visat. LÄS MER