Sökning: "skolan traditionella könsroller"
Visar resultat 21 - 25 av 32 uppsatser innehållade orden skolan traditionella könsroller.
21. En studie om jämställdhetens roll i ämnet Hem- och konsumentkunskap : - sett ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Abstract Examensarbetets syfte är att belysa Hem- och konsumentkunskapslärares uppfattningar om jämställdhetsperspektivet utifrån Lgr 11. Vi har utifrån ett genusperspektiv undersökt hur Hem- och konsumentkunskapslärare samtalar och resonerar kring jämställdhet i relation till sin undervisning. LÄS MER
22. "Man kan blanda pojkar och flickor i samma grupp!" En jämställdhetsstudie på förskolan och i grundskolans lägre klasser
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med vår undersökning har varit att studera jämställdhetsarbetet i skolan. Vår huvudfrågeställning var:Fungerar jämställdhetsarbetet på förskolan och i grundskolans lägre klasser? Vi ville se hur pedagogernaförhåller sig till jämställdhetsfrågor och hur de agerar i mötet med eleverna. LÄS MER
23. Starka flickor, känsliga pojkar och självständiga barn : En utvärderande analys av genusorienterade ämnesord för barn- och ungdomsskönlitteratur
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Det har länge funnits ett behov av kunskapsorganisatoriska redskap för att underlätta informationsåtervinning av den barn- och ungdomsskönlitteratur vars innehåll på olika sätt bryter mot traditionella könsroller och genusnormer. Inte minst kommer efterfrågan från skola och förskola. LÄS MER
24. Och så levde de lyckliga i alla sina dagar: Två Disney-filmer utifrån ett genusperspektiv.
C-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningI det här arbetet ställs två Disneyfilmer från två skilda tidsepoker motvarandra för att bli jämförda utifrån ett genusperspektiv. Filmerna haranalyserats och inbördes jämförts genom en kvalitativ analysmetod. LÄS MER
25. Tyst grabbar! Kom igen nu flickor! : Bemötande av kön i den svenska skolverksamheten
L3-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Under vår egen skolgång och även vid högre studier vid universitet och högskola har vi upplevt fenomenet att flickor uppmuntras i de få ämnen som pojkar ses som dominanta i, men har aldrig stött på att pojkarna uppmuntras i de ämnen som flickor generellt presterar bättre i. Detta fick oss att vilja ta reda på vad detta berodde på och hur man skulle kunna visa på att även pojkar behöver uppmuntras. LÄS MER