Sökning: "skolan traditionella könsroller"

Visar resultat 16 - 20 av 32 uppsatser innehållade orden skolan traditionella könsroller.

  1. 16. Vem är gud över skolan? : En studie av Plymouthbrödernas lära och dess yttringar i Laboraskolan

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för kulturvetenskaper, KVA; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Samuel Rahmqvist; Karolina Bergman; [2015]
    Nyckelord :Plymouth; bretheren; sect; cult; Labora; school inspection; religion; school; Plymouth; bröderna; sekt; Labora; skolverket; skolinspektionen; religion; skola;

    Sammanfattning : Efter den senaste tidens debatter om Laboraskolan så har vi i denna uppsats valt att fördjupa oss i skolan och det samfund som driver den. Laboraskolan är en grund- och gymnasieskola belägen i Hylte kommun, det som gör den speciell är att den drivs av det religiösa samfundet Plymouthbröderna. LÄS MER

  2. 17. Traditionella könsmönster inomidrott och hälsa : En studie kring idrottslärares förhållningssättberoende på könstillhörighet hos eleven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Daniel Junior Eriksson; Tom Flodén; [2014]
    Nyckelord :Genus; Idrott och hälsa; Skolmiljö; Maskulinitet;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en studie som berör förhållningssätt där könsroller i ämnet idrott ochhälsa undersöks och analyseras. Studien ämnar undersöka lärares förhållningssättgentemot elever beroende på könstillhörighet samt elevernas förhållningssätt tillvarandra. LÄS MER

  3. 18. SKOLAN SOM HETERONORMATIVT SAMMANHANG : En kvalitativ intervjustudie med sex unga vuxna som definierar sig själva som hbtq.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Katarina Larpe; [2013]
    Nyckelord :ungdomar; skola; hbtq; icke-heterosexuell; heteronormativitet; fara illa ; hbtq-kunskap; mångfaldsperspektiv; normkritiskt perspektiv; berättelser; narrativ metod;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Den här uppsatsens intresserar sig för hur ungdomar som definierar sig själv som homo- eller bisexuell, transperson eller queer (hbtq) har det i skolan. Därför har jag genomfört en kvalitativ intervjustudie med sex unga vuxna som är mellan sexton och tjugoett år och tillsammans med deltagarna skapat berättelser om hur de har upplevt sin skoltid. LÄS MER

  4. 19. Blyga pojkar och starka flickor : En studie om genus och jämställdhet i den kenyanska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Börjesson; [2013]
    Nyckelord :Primary School earlier ages; Kenya; equality; gender and teachers; Grundskolans tidigare åldrar; Kenya; jämställdhet; genus och lärare;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how two Kenyan school's approaches gender roles, by what the curriculum says and by how the teachers way of teaching are effecting the creation of gender roles. The aim is further to find out what the Kenyan school settings are, according to gender and equality, and how these are implemented in practice. LÄS MER

  5. 20. På vilka grunder väljer elever slöjdart?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Asklund; Elias Dawid; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Slöjd har behandlats som ett ämne i flera nya kurs- och läroplaner men är trots detta i praktiken ett skolämnefortfarande uppdelat i två; textilslöjd respektive trä- och metallslöjd. Enligt Nationella utvärderingen avgrundskolan 003. Ämnesrapport Slöjd Ämnesrapport 53. LÄS MER