Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. En normkritisk läsning av läroböcker i ämnet franska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sarah Fridlund Klintéen; [2023]
    Nyckelord :diskursanalys; franska; genus; kön; läromedel; normer; normkritik;

    Sammanfattning : Abstrakt   Skolan har, enligt Skolverket och läroplanen, ett uppdrag som går utöver undervisning och kunskapsförmedling. Våra elever ska även lära sig att känna igen och kritisera normer i samhället och motverka traditionella könsroller. En stor del av verksamheten i skolan utgår från läroböcker i olika ämnen. LÄS MER

  2. 2. Pojkars resultat i skolan : En diskursanalys av inkludering och pedagogisk praxis

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Dan Lundberg; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; diskursanalys; könsroller; elevhälsa; specialpedagogens roll; jämställdhet.;

    Sammanfattning : Läroplanen (Skolverket, 2022) poängterar att det ska finnas en likvärdighet i vad undervisningen omfattar, men att vägen dit kan se olika ut utifrån den enskilda skolans organisation eller den enskilda individens behov. Det innebär att undervisningen måste anpassas på olika sätt och aldrig kan bli helt homogen. LÄS MER

  3. 3. ”Alla är lika mycket värda!” : En kvalitativ studie om elevers perspektiv på jämställdhet samt erfarenheter av ojämställdhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Malin Söderholm; [2019]
    Nyckelord :Social studies; teacher; gender equality; primary school; pupils’ perspective; gender; gender norms; gender patterns; fundamental values; Samhällskunskap; samhällskunskapslärare; jämställdhet; mellanstadiet; elevers perspektiv; genus; könsnormer; könsmönster; värdegrund;

    Sammanfattning : Denna studie utgår från en undersökning om hur elever i grundskolans årskurs 4 – 6 uppfattar jämställdhet och vilka erfarenheter eleverna har av jämställdhet respektive ojämställdhet. Jämställdhet diskuteras aktivt i samhället och berör alla människor, vuxna som barn. LÄS MER

  4. 4. ”Men jag tänker på Flugornas Herre, det är ju bara killar där” : En kvalitativ studie rörande lärares arbete med skönlitteratur ur ett genusperspektiv.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ellen Malcolm; Matilda Melin; [2018]
    Nyckelord :Genus; genusperspektiv; skönlitteratur; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Inledning: I ett samhälle som fortfarande präglas av stereotypiska könsroller har skolan enviktig funktion i att motverka att dessa reproduceras. Skolans styrdokument slår fast att skolverksamheten har ett ansvar att främja jämställdhet och bryta traditionella könsmönster. LÄS MER

  5. 5. Bild och formgivning, för vem? : Analys av rekryteringen till estetiska programmets inriktning bild och formgivning

    Magister-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Annica Adsenius; [2018]
    Nyckelord :Estetiska programmet- Ojämn könsfördelning-Gymnasieval-Diskursanalys;

    Sammanfattning : Enligt skollag och läroplan ska skolan arbeta för jämställdhet och motverka traditionella könsroller. Ingen elev ska begränsas i sina val på grund av kön, etnicitet eller sexuell läggning. På estetiska programmets inriktning bild och formgivning har dock en särskiljande tendens avseende kön ökat under en längre period. LÄS MER